Na jednej z facebook’owych grup pojawił się bardzo ciekawy wpis dotyczący zakładki Jakość mojej Sprzedaży na Allegro. Za zgodą autora (dziękuje Tomaszu) postanowiłem umieścić post z przeprowadzoną analizą. Zachęcam do komentowania i wymiany się obserwacjami w komentarzach lub na otwartej grupie.
Jakość sprzedaży a wpływ na moją sprzedaż w serwisie Allegro.
Do momentu wprowadzenia magicznego wskaźnika przez serwis allegro – sprzedaż miałem na stałym poziomie z naturalnymi wahaniami sprzedaży na przestrzeni tygodnia.
Od momentu wprowadzenia tego wskaźnika nastąpił drastyczny spadek przychodów. Związane to było z kiepską oceną jakości sprzedaży którą miałem na grubym minusie.
Jak widać na wykresie, systematyczna praca nad poprawą wskaźnika wyraźnie wpływa na zwiększenie przychodów.
W analizowanym okresie nie podejmowałem żadnych dodatkowych działań poza tymi które standardowo prowadzę, a więc ADS i Wyróżnienia.
W dalszym ciągu mam zamiar pilnować wskaźnika, bo szanse na podniesienie całkowitej oceny mam raczej nikłe.
JAKOŚĆ MOJEJ SPRZEDAŻY – wnioski
Wprowadziłem więc szereg działań kontrolnych aby sprawdzić co dokładnie kryje się pod tymi cyferkami i jak to szybko można poprawić.
Waga kategorii
- Wielkość i ilość zamówień ma wpływ tylko na 10% całkowitej oceny, z czego 5% przypada na ilość zamówień i 5% na wielkość obrotu. W mojej ocenie szkoda zachodu na sztuczne podnoszenie tego wskaźnika. Przy obrocie 30 tys. – 1,2%, przy obrocie 65tys. – 1,5%, przy obrocie 100 tys. 2,5%. Gdyby ktoś jeszcze się zastanawiał czy warto zwiększać obrót kosztem marży aby poprawić swoją ocenę w trafności to osobiście NIE POLECAM.
- Oceny od kupujących to 27% całkowitej oceny z czego 10% to polecenia a 17% to nasze nieszczęsne gwiazdki. Przeczuwam, że w najbliższym czasie, po zlikwidowaniu oceny za czas wysyłki, ten wskaźnik pogorszy się u większości sprzedawców.
- Realizacja zamówień to aż 20% całkowitej oceny i to tylko za dopilnowanie jednego parametru jakim jest numery przesyłek uzupełnione w terminie. Dopóki w jakości sprzedaży nie jest brana pod uwagę terminowość wysyłek, polecam wszystkim wprowadzać numery listów przewozowych jak najszybciej.
- Obsługa klienta to tylko 15% ogólnej oceny, co nie znaczy, że można sobie ten czynnik nieco poluzować. Praktycznie w każdym ocenianym elemencie można wyłapać minusowe punkty. Najważniejsze jest średni czas odpowiedzi na wiadomości klientów bo stanowi aż 7% ogólnej oceny i z tego co widziałem po komentarzach na grupie to można wyłapać naprawdę grube minusy. Ciężko wywnioskować czy lepiej mieć jakiekolwiek dyskusje czy też nie, ale ten parametr to 5% całości oceny. Niestety nie znalazłem jeszcze odpowiedzi na pytanie jak złapać całe 5%. Jak widać obsługa klienta pod warunkiem, że sprzedawca wszystko robi ok i trzyma terminów to wcale nie jest najważniejsza sprawa – patrz punkt 5 ?
- Atrakcyjność oferty to najważniejszy element naszej oceny i stanowi 28%. Najważniejsze są kody EAN i SMART. Natomiast takie ważne w moje ocenie parametry jak np. czas wysyłki w 24h to tylko 3%. Ciekawostką jest, że tylko 2% stanowią oferty z dostawą Allegro, ale do tego serwis chce nas przekonać na inne sposoby.W najbliższej przyszłości do oceny Jakości sprzedaży serwis zacznie uwzględniać parametr śledzenia dostaw. Ten punkt oceny będzie miał dla nas niebagatelne znaczenie. Na ten moment możliwość śledzenia przesyłek przez klientów działa tylko dla metod dostawy allegro.
Podsumowanie
Powodzenia w trafności!!!
Bardzo dobry artykuł, właśnie pracujemy nad oprogramowaniem które pozwoli na jeszcze dokładniejszą analizę pozycji aukcji w trafności Allegro https://autoworker.pl/sledzenie-pozycji-ofert-w-trafnosci-allegro 🙂
witam serdecznie
jakie działania robiłeś ?? uzywałes autorespondera??
bo jezeli tylko 0,01 sprzedawcow radzi sobie lepiej to jestes w scisłej czołowce.
ja mam wskaznik 98 sprzedawców działa lepiej od ciebie i sprzedaz poszła w doł.
za złamanie regulaminu jest -50 ptk za rażace złamanie -100
jesli mozesz podeslij mi info jak działasz
Witam serdecznie
Ile masz pkt na 1000 w jakosci sprzedazy
Ktos moze napisac jakie ma oceny jakosci sprzedazy?
570 / 1000
Dzieki za info u nas po zmianach allegro -30%obrotu i na dwoch kontach -1300 pkt okolo 150tys miesiecznie na minus ale allegro wlasnie takie jest. Z dnia na dzien moze poscic z torbami grunt miec plan b na allegro.
Najwyżej dociągnąłem do 866 punktów na tysiąc i przez kilka dni byłem nawet Super+.
Teraz niestety spadłem do 735/1000 i 0,6% sprzedawców radzi sobie lepiej ode mnie. Spadek spowodowany głównie drastycznym spadkiem ocen od klientów – w tym wypadku wystarczyło kilka ocen polecam, ale z mocno obciętymi gwiazdkami. Co ciekawe nie wiadomo za co, bo klienci nawet obiecali mi, że usuną te oceny… i kontakt się urwał 🙂 Walczę dalej, 30 dni szybko zleci, a ocena zmienia się codziennie.
Bardzo dobre podsumowanie. Ciekawe tylko na ile obroty poprawił sam wynik jakości a na ile wykorzystanie opcji dodatkowych. Przykładowo np. włączenie SMART zwiększa zarówno wynik jakości jak i ogólne zainteresowanie ofertą.
Akurat kody EAN i SMART to debilizm.
Może i ma to uzasadnienie przy sprzedaży produktów nowych które takie kody posiadają ale dowalanie minusów za jakość sprzedaży gdy sprzedawca sprzedaje wyłącznie sprzęt kolekcjonerski to jak wyżej napisałem Debilizm do potęgi i łatwo to wygrać w sądzie, bez problemu można to podciągnąć pod działanie na szkodę sprzedawcy przez Allegro.
Kolejna sprawa to do poprawki przez Allegro to „dyskusja” –
Prawo handlowe jest precyzyjne i WYRAŹNIE narzuca stronom czyli sprzedającemu i kupującemu (bo to oni są stronami w sporze) KOMUNIKACJĘ BEZPOŚREDNIĄ. Pracownicy allegro nadzorujący dyskusję są jednak niedoinformowani i wysyłają idiotyczne formułki o braku odpowiedzi w terminie, choć dyskusja nie jest komunikacją bezpośrednią. EWIDENTNIE ŁAMIĄC tym samym prawo.
Co ciekawe prawnicy allegro tworzący instrukcje to wiedzieli
w Allegro/Pomoc dla kupujących/Problemy transakcyjne/Jak rozpocząć Dyskusję i wyjaśnić problem ze sprzedającym mamy jak byk:
„Jeśli Twoje próby kontaktu i wyjaśnienia nieporozumienia ze sprzedającym nie przyniosły rozwiązania, możesz rozpocząć Dyskusję.”
Jak widać, używając słowa MOŻESZ, wiedzieli, że obowiązuje komunikacja bezpośrednia.
Obecny zaś regulamin jest niezgodny z prawem i błyskawicznie uwaliłbym allegro za zawieszenie konta z racji braku odpowiedzi w dyskusji co mam pełne prawo zrobić, regulamin allegro nie może być bowiem ponad prawem ale musi być z nim zgodny.
Allegro chyba nie potrafi się zdecydować czy jest POŚREDNIKIEM czy tylko firmą udostępniającą PLATFORMĘ SPRZEDAŻOWA i dopiero w momencie braku porozumienia stawiającą się w roli mediatora udostępniając panel dyskusyjny.
Zakładający dyskusję automatycznie powinien dostawać zapytanie czy była komunikacja bezpośrednia, (a tą prawo ściśle definiuje), jak i odsyłać do wyjaśnień praw w ramach rękojmi z zastrzeżeniem jednak.
Stworzenia dokładnego opisu rękojmi i opisem praw OBU STRON.
Bo kupującym wydaje się, że rękojmia chroni tylko ich, prawo zaś zakłada równość stron i sprzedawca też ma swoje prawa w ramach rękojmi jak odmowa przyjęcia, czy nie przystawanie na ewidentne wyłudzenia obniżeni ceny pod pozorem nieistniejącej czy nieistotnej wady a które to pracownicy allegro kwalifikują jako brak porozumienia i idzie to na konto sprzedającego.