Specjalista ds. Sprzedaży na Allegro || Jak premiować zespół obsługujący aukcję ?

Ile zarabia się na Allegro?

Z miesiąca na miesiąc patrze jak sprzedaż na Allegro się profesjonalizuje. Niektórzy twierdzą że po ostatnich zmianach to już ten czas kiedy Allegro na pewno się skończy. A ja uważam, że dopiero się zaczyna 🙂 Wraz z rozwoje platformy, inwestycjami w reklamę, rozpoznawalnością Brandu – bo na pytanie gdzie kupiłeś nowy telefon Xiaomi słyszę: na Allegro – będzie potrzeba zasobów ludzkich, specjalistów ds sprzedaży na Allegro. Nie chodzi o zwykłe wystawianie aukcji, poprawienie opisu i zamknięcie aukcji gdy brak towaru na magazynie, ale ustawienie strategi konta, optymalizację kampanii Ads Allegro jak również automatyzację całego procesu: od prezentacji oferty po wystawienie komentarza od Klienta.

Newsletter dla Sprzedawców
Twoja konkurencja już się zapisała 😉 i korzysta z cotygodniowych wskazówek sprzedażowych. Nowości, trendy, techniki zwiększające przychody - Zero SPAMu i Śmieci.

Drużyna + wiedza + motywacja

Gdzie szukać takich ludzi, jak ich motywować i w jaki sposób poszerzać ich wiedzę. Temat nie jest prosty. Na OLX pełno ogłoszeń z propozycją pracy dla specjalistów, którzy znają podstawy HTML i umieją obrobić zdjęcie. Miejsc z których mogą czerpać wiedzę jest również niewiele ( blog vSprint jest jednym z niewielu źródeł aktualnych informacji o Allegro – zaraz po serwisie https://allegro.pl/dla-sprzedajacych publikujemy najwięcej wiadomości z obszaru sprzedaży na pomarańczowej platformie ;0) ) . Ostatni czynnik: motywacja. Bo jak wpłynąć na osobę, która zajmuje się wszystkim i widzi słupki sprzedaży na poziomie 200 000 zł miesięcznie,  a sama zarabia 2 100 netto ? O tym właśnie będzie ten artykuł, która zawiera 4 modele rozliczania pracowników czuwających nad sprzedażą na Allegro.pl

I. Premia za obrót

Bardzo często spotyka model, który traktuję opiekuna kont Allegro jak handlowca w terenie. Ja również tak sobie wyobrażam ten zawód w przyszłości i moim zdaniem podstawa + prowizja jest rozwiązaniem Win-Win dla każdej ze stron. Oczywiście w przypadku branż sezonowych czy grudniowego piku należy na rozliczanie nałożyć pewną „łatkę”. Moja propozycja jest następująca: prowizja naliczana jest z wyniku bieżącego miesiąca – średnia z ostatnich 6 miesięcy np obliczanie prowizji za lipiec

styczeń: wynik 100 000 zł
luty: wynik 120 000 zł
marzec: wynik 90 000 zł
kwiecień: wynik 110 000 zł
maj: wynik 80 000 zł
czerwie: wynik 100 000 zł

Suma: 600 000 zł / 6 = 100 000 zł ( łatwo się liczy 😛 )

lipiec: : wynik 110 000 zł

Prowizję od sprzedaży pracownik otrzymuje z różnicy wyniku lipcowego i wcześniejszych 6 miesięcy ( 110 000 zł – 100 000 zł = 10 000 ). Przyjmijmy że prowizję/premię za wynik ustalamy na 5 % to w portfelu pracownika zagości 500 zł 🙂

W kolejnych miesiącach drabinka się przesuwa, średnia wzrasta z 100 000 zł do 101 666 zł, czego efektem muszą być większe starania pracownika/zespołu. Zdarzają się miesiące, gdy premia ze względu na słaby wynik nie zostanie naliczona ( np kumulacja mocnej końcówki roku i słaby start nowego roku )

II. Premia za cel

Gdy w naszej ofercie pojawia się nowy produkt i chcemy dobrze wejść w rynek, możemy wynagrodzić zespół jednorazową premią za osiągnięcie celu np sprzedaż 50 rowerów w ciągu 30 dni. Takie zadania można 2/3 w miesiącu „rzucić na stół” i obserwować jak pracownicy kreatywnie podchodzą do wyzwania sprzedażowego.

Czytaj:  Dlaczego nie masz sprzedaży na aukcjach Allegro ?

III. Konto na pracownika

Kilka razy spotkałem się z możliwością dorobku przez pracownika na zasadzie stworzenia nowego konta i prowadzenia sprzedaży poza godzinami pracy. Na rozruszanie konta jest przekazane 500 zł budżetu na Ads Allegro, promowania itp. Rozliczenie następuje pod koniec miesiąca – od wygenerowanego zysku odejmowane są wszystkie koszty, a to co zostanie dzielone jest na pół. Pomysłowe, jednak bez kontroli może okazać się, że między kontem głównym na kontem pracownika wytworzyła się konkurencja, ceny są zaniżane. W jednym przypadku pracownik podczas etatu prowadził dodatkowe konto, co dla Niego było podwójnym zyskiem ale dla firmy podwójną stratą. Druga stroną tego rozwiązaniu jest taka, że często pracownicy mają dowolność w prowadzeniu działań, brak ograniczeń przełożonego osiągają lepsze wyniki niż wykonując polecanie płynące z góry.

IV. Optymalizacja wydatków

Dlaczego by nie wynagradzać zespołu za optymalizację działań związanych ze sprzedażą ? Wynegocjował lepsze ceny u kuriera ? Otrzymał pakiet darmowych wyróżnień ? Zorganizował rabat na narzędzie zewnętrze ? Przyśpieszył proces realizowania zamówienia … przykłady można mnożyć. Jeśli firma uzyskała oszczędności, warto wynagrodzić pracownika częścią tych oszczędności.

Zdrowe podejście do biznesu

Żaden z tych modeli nie jest idealny. Każdy z nich zawiera słabe strony i danie wolnej ręki może prowadzić do nadużyć. Przykład ? Mam płacone za sprzedaż maszynki do golenia, której cena sprzedaży wynosi 19,99 zł. Wrzucam darmową dostawę kurierem, aukcja w pakiecie wyróżnienie, pogrubienie, podświetlenie + dobijam Ads Allegro i się sprzedaje. Tylko, że zysk ze sprzedaży 97 sztuk maszynek  po odjęciu kosztów wynosi całe -132.27 zł. Ale przecież należy się premia za wygenerowany obrót 1939,03 zł ….

Szkolenie Warszawa

Jest jeszcze kilka ostatnich miejsca na szkolenie w Warszawie. Tych którzy mają ochotę poszerzyć swoją wiedzę i zdobyć argumenty do uzyskania podwyżki za uzyskany obrót :)))) odsyłam po więcej szczegółów:    https://sprawnymarketing.pl/szkolenia/allegro-ebay-amazon/

3.8 (75%) 4 votes

1 thought on “Specjalista ds. Sprzedaży na Allegro || Jak premiować zespół obsługujący aukcję ?”

  1. Super podpowiedzi dla właścicieli biznesów! Długo myślałem jak to zracjonalizować żeby ludzie mieli jakieś premie. Twój blog Pawle to super źródło wiedzy!

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*