Na jednej z facebook’owych grup pojawił się bardzo ciekawy wpis dotyczący zakładki Jakość mojej Sprzedaży na Allegro. Za zgodą autora (dziękuje Tomaszu) postanowiłem

Na jednej z facebook’owych grup pojawił się bardzo ciekawy wpis dotyczący zakładki Jakość mojej Sprzedaży na Allegro. Za zgodą autora (dziękuje Tomaszu) postanowiłem umieścić post z przeprowadzoną analizą. Zachęcam do komentowania i wymiany się obserwacjami w komentarzach lub na otwartej grupie.

Jakość sprzedaży a wpływ na moją sprzedaż w serwisie Allegro.

Do momentu wprowadzenia magicznego wskaźnika przez serwis allegro – sprzedaż miałem na stałym poziomie z naturalnymi wahaniami sprzedaży na przestrzeni tygodnia.

Od momentu wprowadzenia tego wskaźnika nastąpił drastyczny spadek przychodów. Związane to było z kiepską oceną jakości sprzedaży którą miałem na grubym minusie.

Jak widać na wykresie, systematyczna praca nad poprawą wskaźnika wyraźnie wpływa na zwiększenie przychodów.

W analizowanym okresie nie podejmowałem żadnych dodatkowych działań poza tymi które standardowo prowadzę, a więc ADS i Wyróżnienia.

W dalszym ciągu mam zamiar pilnować wskaźnika, bo szanse na podniesienie całkowitej oceny mam raczej nikłe.

Jakość sprzedaży na Allegro
Start z poziomu w którym 27% sprzedawców radziło sobie lepiej ,aktualny wynik: 0,1%

JAKOŚĆ MOJEJ SPRZEDAŻY – wnioski

W ostatnim czasie temat wskaźnika jakości sprzedaży na portalu Allegro wzbudza sporo emocji, niekoniecznie pozytywnych, również u mnie. Ja już jestem takim typem, że lubię wiedzieć jak co działa i jaki to ma wpływ na moje wyniki finansowe.
Duża część ( a przynajmniej tak wynika z postów i komentarzy) ma ten wskaźnik serdecznie i głęboko , wydaje mi się jednak, że część z nas dalej się zastanawia jak go ugryźć.
W momencie w którym ten wskaźnik zaczął żyć, zauważyłem duży spadek przychodów ze sprzedaży, a przecież nic się w moich ofertach nie zmieniło.
Wprowadziłem więc szereg działań kontrolnych aby sprawdzić co dokładnie kryje się pod tymi cyferkami i jak to szybko można poprawić.
Wykres który załączam obrazuje wagę poszczególnych obszarów ocenianych przez serwis i ich wpływ na całkowitą naszą ocenę.

Waga kategorii

  1. Wielkość i ilość zamówień ma wpływ tylko na 10% całkowitej oceny, z czego 5% przypada na ilość zamówień i 5% na wielkość obrotu. W mojej ocenie szkoda zachodu na sztuczne podnoszenie tego wskaźnika. Przy obrocie 30 tys. – 1,2%, przy obrocie 65tys. – 1,5%, przy obrocie 100 tys. 2,5%. Gdyby ktoś jeszcze się zastanawiał czy warto zwiększać obrót kosztem marży aby poprawić swoją ocenę w trafności to osobiście NIE POLECAM.
  2. Oceny od kupujących to 27% całkowitej oceny z czego 10% to polecenia a 17% to nasze nieszczęsne gwiazdki. Przeczuwam, że w najbliższym czasie, po zlikwidowaniu oceny za czas wysyłki, ten wskaźnik pogorszy się u większości sprzedawców.
  3. Realizacja zamówień to aż 20% całkowitej oceny i to tylko za dopilnowanie jednego parametru jakim jest numery przesyłek uzupełnione w terminie. Dopóki w jakości sprzedaży nie jest brana pod uwagę terminowość wysyłek, polecam wszystkim wprowadzać numery listów przewozowych jak najszybciej.
  4. Obsługa klienta to tylko 15% ogólnej oceny, co nie znaczy, że można sobie ten czynnik nieco poluzować. Praktycznie w każdym ocenianym elemencie można wyłapać minusowe punkty. Najważniejsze jest średni czas odpowiedzi na wiadomości klientów bo stanowi aż 7% ogólnej oceny i z tego co widziałem po komentarzach na grupie to można wyłapać naprawdę grube minusy. Ciężko wywnioskować czy lepiej mieć jakiekolwiek dyskusje czy też nie, ale ten parametr to 5% całości oceny. Niestety nie znalazłem jeszcze odpowiedzi na pytanie jak złapać całe 5%. Jak widać obsługa klienta pod warunkiem, że sprzedawca wszystko robi ok i trzyma terminów to wcale nie jest najważniejsza sprawa – patrz punkt 5 ?
  5. Atrakcyjność oferty to najważniejszy element naszej oceny i stanowi 28%. Najważniejsze są kody EAN i SMART. Natomiast takie ważne w moje ocenie parametry jak np. czas wysyłki w 24h to tylko 3%. Ciekawostką jest, że tylko 2% stanowią oferty z dostawą Allegro, ale do tego serwis chce nas przekonać na inne sposoby.W najbliższej przyszłości do oceny Jakości sprzedaży serwis zacznie uwzględniać parametr śledzenia dostaw. Ten punkt oceny będzie miał dla nas niebagatelne znaczenie. Na ten moment możliwość śledzenia przesyłek przez klientów działa tylko dla metod dostawy allegro.

Jakość Sprzedaży

Podsumowanie

Serwis nie przewidział dodatkowych punktów za przestrzeganie regulaminu, a ile z tego tytułu można wyłapać minusów to nie wiem i nie chcę wiedzieć?
Mam nadzieję, że komuś będzie się chciało to przeczytać i do czegoś się przyda a jak nie to trudno.
Powodzenia w trafności!!!
autor: Tomasz Wawrzyńczak

skorzystaj z naszej darmowej wyceny


Audyt przeprowadzi dla Ciebie:
Paweł Mielczarek, poczta@vsprint.pl

Sprawdź inne wpisy

Visual Portfolio, Posts & Image Gallery for WordPress
Scroll to Top