Sprzedawca internetowy ma dziś w Polsce trzy główne kanały marketplace, w których może poszerzyć odbiorcę swoich produktów i tym samym zwiększyć również wartość swojej sprzedaży. Jest to dobrze znane w naszym kraju Allegro, ale także światowe platformy marketplace – Amazon oraz Ebay.
Każda z tych platform ma swoje zalety, jednak w dużej mierze od Sprzedawcy zależy, na której z platform zdecyduje się wystartować biorąc pod uwagę aspiracje oraz zaplecze logistyczne. Postaram się przybliżyć najważniejsze cechy każdej z platform, z uwzględnieniem opłat, zasad oraz potencjału sprzedażowego.
Amazon – największy potencjał sprzedażowy
Amazon założony przez Jeffa Bezosa jest obecny oficjalnie w 17 krajach: Austrii, Australii, Belgii, Kanady, Chinach, Francji, Niemczech, Indiach, Japonii, Luksemburgu, Meksyku, Holandii, Singapuru, Hiszpanii, Wielka Brytanii, USA oraz we Włoszech.
Decydując się na sprzedaż na Amazon możemy opierać się na własnej logistyce i wysyłać towary do klientów (FBM) lub też wysyłać towary do centrów logistycznych Amazon (FBA), które zajmą się transportem towarów dla klienta w imieniu sprzedawcy. Wówczas decydując się model FBA, nie musimy zastanawiać się, czy towar dotrze do klienta na czas, Amazon w naszym imieniu zajmie się także zwrotami towarów, o które nie musimy się martwić. Wraz ze swoim programem lojalnościowym Prime gwarantującym choćby ekspresową przesyłkę, czy wyjątkowe okazje dla Klientów, Amazon ma dziś największą bazę klientów na świecie, z każdym rokiem sukcesywnie zwiększając ich ilość.
Ebay – najbardziej prokonsumencka platforma*
„Internetowa zatoka” na rynku istnieje znacznie dłużej, niż Amazon, co pozwoliło mu na ekspansję do blisku 23 odrębnych rynków, które stanowią choćby Niemcy, Francja, Belgia, Chiny, Hiszpania, Włochy, Stany Zjednoczone oraz Wielka Brytania.
Ebay swoją strukturą przypomina nieco Allegro – analogicznie działający system wystawiania ofert, widok listingu czy też panel konta. W przypadku Ebay’a nie mamy kilku kanałów logistycznych do wyboru – towary powinniśmy dostarczyć do klienta przy użyciu naszych środków. Niektórzy czytelnicy pamiętają, że Ebay próbował swojego czasu wejść na rynek polski z dużym zapleczem marketingowym – niestety nie podbito rynku, polska strona Ebay’a wciąż funkcjonuje, jednak fotel lidera wciąż pozostaje w rękach Allegro.
*subiektywnie 😉
Allegro – lider na polskim rynku
O Allegro wiele zostało już napisane. To największy serwis marketplace w Polsce, także jeden z największych w Europie środkowo-wschodniej. Decydując się na sprzedaż powinniśmy na jakimś etapie spróbować swoich sił na Allegro. Blisko 4 miliony aktywnych użytkowników wchodzących każdego dnia, to liczby, których sprzedawca nie można zignorować. Polski marketplace z każdym rokiem ugruntowuje pozycję największej strony zakupów online w naszym kraju wprowadzając programy zmieniające rynek e-commerce w naszym kraju. Program Smart jako flagowy program Allegro szturmem zdobył serca użytkowników. Za 49 złotych rocznie (i przy spełnieniu dodatkowych warunków) klient nie ponosi opłat za przesyłki, natomiast sprzedawca oferując przesyłki w konkretnych opłatach otrzymuje wyróżnienie Smart, które w specjalny sposób identyfikuje ofertę na listingu. Jak podaje portal dlahandlu, ofert oznaczonych odznaką Smart jest w tym momencie blisko 80 milionów.
Czas start czyli zakładanie konta firmowego
Decydując się na założenie konta, po podaniu niezbędnych danych w formularzach rejestracyjnych, każdy z serwisów będzie wymagał od nas przesłania dokumentów firmowych. W przypadku Amazona czy Ebaya można posłużyć się zaświadczeniem CEIDG, które w języku angielskim można wygenerować na następującej stronie. Decydując się na zakładanie konta w Ebay należy pamiętać, że musimy założyć je w polskiej wersji tejże platformy – wówczas możliwość sprzedaży na kolejnych rynkach będzie dla nas odblokowana.
W przypadku Amazona czy Ebay’a możemy otrzymać jeszcze prośbę o doprecyzowanie dodatkowych danych – Ebay (zwłaszcza na rynku brytyjskim) weryfikuje sprzedawcę telefonicznie pytając o jego potencjał sprzedażowy, łączną wartość produktów przeznaczonych do sprzedaży. Zwykle weryfikacja i potwierdzenie konta przez administrację trwa od 2 do 4 dni, po tym procesie konto ma odblokowaną możliwość sprzedaży.
Warto nadmienić, że przy zakładaniu konta w Ebay warto od razu utworzyć konto w serwisie PayPal, które będziemy mogli wzajemnie połączyć. Ebay jako jedyny z pośród wymienionych nie pozwala na magazynowania salda wpływów bezpośrednio wewnątrz serwisu.
Allegro w dużej mierze nie różni się bardzo od procedury tworzenia konta firmowego w wielu serwisach. Wysyłamy dokumenty firmowe, a po kilku dniach otrzymujemy odpowiedź.
Opłaty na Amazon, Allego i Ebay
Opłaty to dla wielu osób kwestia decydująca przy wyborze. Allegro posiada dla nowych sprzedawców tak zwany pakiet startowy, który pozwala odciążyć budżet konta na start przy użyciu choćby darmowych czasowych wyróżnień. Jeśli dochodzi do sprzedaży, Allegro nalicza za sprzedaż stosowną prowizję. Do pewnego czasu wysokość prowizji była uwarunkowana od ceny ostatecznej za jaką został sprzedany przedmiot. Aktualnie, prowizje są stałe dla każdej z kategorii. Ze szczegółowym cennikiem opłat i wysokości prowizji można zapoznać się w tym miejscu.
Koszt prowizji w serwisie Ebay jest różny w zależności od rynku. Na polskim rynku wynosi 1,7 %, ceny końcowej, natomiast na zagranicznych rynkach koszt prowizji jest już znacznie wyższy jest to rozpiętość ok. 9 – 11 %. Ebay posiada możliwość wykupienia jednego z trzech pakietów subskrypcji konta, który z każdym poziomem pozwala wystawić większą liczbę przedmiotów lub zyskać inne dodatkowe bonusy. Cennik oraz wyszczególnienie pakietów są wyszczególnione na stronie pomocy.
Inaczej ma się sytuacja w przypadku serwisu Amazon. Ten posiada w swoim cenniku dwa poziomy subskrypcji konta – podstawowy i profesjonalny, zatem za posiadanie tego drugiego ponosimy odrębną opłatę. 25 funtów w przypadku brytyjskiej wersji serwisu, 39 dolarów w przypadku Stanów Zjednoczonych i 39 Euro w przypadku Europy. Opłata za pakiet nie jest obligatoryjna, nie jesteśmy zmuszeni jej uiszczać, jednak wówczas nasze konto pozostaje kontem podstawowym z ograniczeniem – 35 produktów możliwych do sprzedaży. Za dodatkowe programy Amazon, takie jak Amazon Prime czy wspomniane już na początku FBA również zostają naliczone opłaty. Ze szczegółowym cennikiem (dotyczącym rynku brytyjskiego) można zapoznać się w tym miejscu.
Darmowe wsparcie dla sprzedających
Wymienione platformy marketplace mają w swoim zapleczu pewne darmowe narzędzia i funkcjonalności, które mogą pomóc sprzedawcom w zarządzaniu swojej sprzedaży.
Allegro w swojej ofercie dla nowych kont firmowych posiada pakiet startowy, w którym znajduje się 25 bezpłatnych wyróżnień, pogrubień oraz podświetleń. Warto pamiętać, że dodatkowe opcje nie są dostępne automatycznie, należy włączyć je w centrum zniżek. Allegro, jak również Ebay posiadają zaawansowany menedżer sprzedaży. Pozwala on sprzedawcy między innymi edytować szablony ofert, wysyłać wiadomości do kupujących lub zarządzać etykietami adresowymi. Niestety, w przypadku Ebay’a dostęp do wspomnianego menedżera dostępny jest po przekroczeniu progu 10 dobrych opinii oraz stażu 3 miesięcy w serwisie jako sprzedawca. Dodatkowo Ebay posiada także platformę ładowania plików dzięki któremu w łatwy sposób będziemy mogli zarządzać swoim listingiem wgrywając konkretne pliki w formatach popularnych arkuszów kalkulacyjnych. Natomiast Amazon pozbawiony jest podobnego narzędzia – inne, analogiczne dostępne są w panelu sprzedawcy za darmo. Tyczy się to narzędzi analitycznych skoncentrowanych na reklamach, jak również dashboardu związanego z ceną i wyglądem ofert. Jeśli jesteś właścicielem konkretnej marki otrzymujesz możliwość raportowania naruszeń swoich praw autorskich. Amazon właścicielom marki pozwala także korzystać z narzędzia A+ Content, które pozwala tworzyć znacznie rozbudowane opisy produktowe z wieloma segmentami tekstowo-graficznymi, co pozwoli wyróżnić się w morzu innych sprzedawców.
Szanse sprzedażowe na platformach handlowych
Zgodnie z danymi opublikowanymi przez portal dlahandlu, co miesiąc Allegro odwiedza blisko 18 milionów unikalnych użytkowników. Sprzedawcy mają tam ponad 140 tysięcy kont, natomiast liczba aktywnych ofert wzrosła do 130 milionów. Jest to niewątpliwy gigant, którego liczby robią wrażenie na sprzedawcach chcących otworzyć się na nowych klientów. Jak się okazało Amazon i odsetek 20 % firm, które aktywnie sprzedają w tym serwisie podsumowują, że wartość ich sprzedaży internetowej na Amazonie wynosi blisko ¾ całej wartości sprzedaży firmy. Ebay według danych jest trzecim największym serwisem marketplace w Stanach Zjednoczonych ugruntowując swoją pozycję kolejny rok z rzędu. Niektórzy czytelnicy mogą pamiętać nieudany podbój polskiego rynku przez Ebay, gdzie nie udało się zawalczyć o polskich klientów i sprzedawców. Jednak w Stanach Zjednoczonych jest to zaraz po Amazonie największa strona z zakupami on-line.
Warto także zaznaczyć, że poza naszym krajem, ogromny potencjał sprzedażowy można dostrzec u naszego zachodniego sąsiada – Niemiec. Amazon oraz Ebay już od wielu lat funkcjonują tam z sukcesami, co zauważają także sprzedawcy z innych krajów oferując swoje produkty na rynku niemieckim. Należy jednak pamiętać, że start sprzedaży w innym kraju powinien wiązać się z dobrym planowaniem, zapleczem logistycznym oraz wsparciem klienta w danym języku.
Gdzie zacząć sprzedaż – Allegro czy Amazon ?
Decyzja należy do Ciebie. Wszystkie informacje przytoczone powyżej powinny na tym etapie choć w małym stopniu wyklarować jaki rynek lub też jaki marketplace wydał się interesujący – oczywiście, jeśli jeszcze tam nie jesteś. Pamiętaj o zapleczu finansowym i logistycznym. Zwróć uwagę na modele biznesowe każdej ze wspomnianych platform, ponieważ każda ma swoje wady i zalety.
Allegro ma ogromne możliwości dotarcia z produktem do klienta, jednak opłaty czy brak możliwości oceny kupującego przy jednoczesnym trzymaniu jakości standardów wyznaczonych przez Allegro może okazać się nie do przełknięcia. Amazon stawia na walkę o klienta w tak zwanych ramach Buy Boxu, a więc konkretne kryteria (cena, model logistyczny) decydują, gdzie znajdziesz się w kolejności Buy Boxa. Wyśrubowane normy obsługi klienta na Ebay czy Amazon wymagają systematycznego udzielania odpowiedzi klientom i codziennego monitorowania skrzynek odbiorczych lub centrum rozstrzygania spraw. Również wszelkie opóźnienia w wysyłce nie przechodzą niezauważone – zarówno Ebay jak i Amazon wyznaczają konkretne terminy na wysyłkę towaru, jeśli u tego drugiego zdecydujesz się na model FBM. Istnieje także szereg firm, które specjalizują się wdrożeniem, a także zarządzaniem sprzedaży na poszczególnych platformach marketplace. Możliwości jest wiele, być może wybierzesz z nich coś odpowiedniego dla własnego biznesu.
Autor: Mateusz Wietecki
Pomoże Ci rozwinąć sprzedaż na Amazon, Ebay