Przez ostatni kwartał rzetelnie badam opinie właścicieli e-sklepów o Allegro. Jeżdżę po konferencjach, biorę udział w szkolenia + sam szkolę, czytam artykuły branżowe. Często wywołując temat Allegro słyszę, że to marketplace z najniższą ceną, że nie da się zarobić tylko zniszczyć pozycjonowanie produktu itp. Gdy zadaję pytanie jakie jest główne kryterium wyboru oferty, uzyskuje następujące odpowiedzi:
- najniższa cena
- szybka, darmowa wysyłka
- gratisy
- raz na jakiś czas – liczba monet
[quads id=”1″]
Gdybym miał podsumować 3 główne czynniki wpływające na wybór konsumenta: cena, cena i cena !
Po krótkiej chwili dopytuje o kryteria wyboru konkretnego sklepu internetowego, który oferuje ten sam produkt. Okazuje się, że kryteria są te same ( oczywiście bez monet ) ….
Taniej być nie może
Ale co się dziwić takiemu podejściu. Sprawdźmy kilka przykładów z życia codziennego.
Robert ! I ty przeciwko mnie 🙁
Przypadki można mnożyć: Netto – więcej za mniej, CCC – cena czyni cuda, Polski Bus – szybko,tanio, komfortowo.
I teraz zadajmy sobie pytanie: czy to Allegro psuje rynek ceną ?
Rozdawnictwo na szeroką skale
Będąc na tych właśnie konferencjach czy zagłębiając się w lekturę artykułu o e-sprzedaży czytam poradę: rabat na pierwsze zakupy lub darmowa dostawa zwiększa liczbę zamówień. Kto tych marketerów uczył biznesu ? Czerwony owad w czarne kropki ? Polski rynek e-commerce jest bardzo młody, stąd też próżno szukać innych wyróżników niż niska cena. Klient oczekuje zniżek na pierwszy zakup, rabatów po znajomości czy cen hurtowych od dwóch sztuk.
[quads id=”1″]
Allegro zmienia bieg rzeki
To co napisze będzie mocno kontrowersyjne. Moim zdaniem pomarańczowy portal w ostatnim czasie obrał zupełnie inny kierunek. Poprzez standaryzację wyglądu ofert, podwyższenie prowizji czyści rynek z „taniości i cenodajstwa”. Dał sygnał, że na miernotę nie będzie miejsca tym samym zmieniając postrzeganie swojego serwisu. W efekcie na forach internetowych, grupach na facebook podniósł się lament niezadowolenie, bo w końcu trzeba przyciągnąć klienta czymś innym niż ceną: dobrymi zdjęciami i opisem, szybką realizacją zamówienia, dokumentem potwierdzającym zakup oraz obsługą na wysokim poziome. To pokazuje jak Allegro jest silne, albo jak reszta jest słaba. I wiecie co ? Ja wierzę, że im się uda !
[quads id=”1″]