W ostatnim czasie miałem możliwość realizowania ciekawego projektu i na łamach bloga postanowiłem go opisać.
Cel jaki został przede mną postawiony to uruchomienie sprzedaży praktycznie od 0. Czyste konto, brak marki, małe doświadczenie przyszłego sprzedawcy. Pewnie z takim wyzwaniem każdego dnia zmaga się niemal setka Polaków 🙂
[quads id=”1″]
Jak rozpocząć sprzedaż na Allegro
Rach ciach nowy Sprzedawca zakłada konto na Allegro – zgodnie ze sztuką login podobny do adresu sklepu www – konfiguruje płatności, wykupuje abonament sklepowy, a po dwóch tygodniach …. brak sprzedaży 🙂 I w tym miejscu zostałem poproszony o pomoc. Oczywiście pierwsze pytanie czy czasem cena nie jest zaporowa, bo sprzedawca ustawił taką samą jak konkurencja. Za propozycje obniżania cen powinno się odłączać na 48h od internetu – kto się zgadza zostawia komentarz pod wpisem. Odradziłem również wykupowanie komentarzy po znajomych lub na portalach ogłoszeniowych – pachnie banem na początek.
Wytrwałość, determinacja i cierpliwość
Mateusza znam od wielu lat, wiem że możemy sobie pozwolić na inny rodzaj współpracy – liczy się efekt długoterminowy, a nie chwilowy zysk. Dlatego postanowiliśmy skorzystać z modelu który bardzo dobrze znamy PDCA: koncepcji zarządzania jakością, która mówi o ciągłym doskonaleniu przebiegającym w czterech następujących po sobie etapach: planowanie – wykonanie – sprawdzenie – poprawienie. Jeśli ktoś chciałby więcej poczytać o szczupłym zarządzaniu to odsyłam do książki Droga Toyoty ( świetna ).
Metoda małych kroczków
Zaczęliśmy szukać przyczyn i nie odkryliśmy Ameryki: brak promocji oferty i brak zaufania do sklepu Allegro. Rozwiązaliśmy to w bardzo prosty sposób:
- w Centrum Zniżek Allegro czekało 25 wyróżnień
- przeanalizowaliśmy najważniejsze frazy kluczowe w kategorii i dodaliśmy kilkadziesiąt aukcji
- wydłużyliśmy okres na zwrot towaru do 60 dni
- na aukcjach postanowiliśmy dodać kilka ikonografik, które zapewniają, że prezentowana oferta jest bezpieczna : 60 dni zwrot, ubezpieczona paczka kurierska, oryginalność towaru oraz informacja o „parasolu bezpieczeństwa Allegro” tzw Program Ochrony Kupującego.
Zdaje sobie sprawę, że nie można w nowym szablonie umieszczać tekstu na obrazkach. Zatem oficjalnie nie mogę podać adresu sklepu Allegro, żeby konto nie dostało ostrzeżenia ( liczę na Wasze zrozumienie )
Efekt był – kilka transakcji w tygodniu. Jak możecie się domyśleć to nie jest satysfakcjonujące dla żadnej ze stron.
PDCA podejście drugie
Gdy tylko pojawiły się zakupy, postanowiliśmy obdzwonić kupujących dzień po otrzymaniu towaru. Takie działanie ma na celu:
- Poznanie lepiej grupy docelowej, insight’ów konsumenckich oraz czynników wpływających na wybór naszej oferty spośród kilkunastu innych
- Delikatną prośbę o otrzymanie komentarza – bo przecież na tym Nam zależy najbardziej
Dziś już wiemy nad czym popracować, w między czasie pojawiła się możliwość wejścia z jedną z marek do Strefy Marek i próbujemy. Na tapecie mamy licytacje, Okazje Allegro, gadżety markowe, analizujemy wyświetlenia i zapytania, dzwonimy po Klientach, działamy …
Sprzedaż na Allegro to nie sprint, a maraton
Pewnie się zastanawiacie po co ten wpis ? Ano po to by uświadomić, że skończyły się czasy gdy wystawienie aukcji na Allegro gwarantowało sprzedaż. Obecnie pomarańczowa platforma to ogromne narzędzie, gdzie potrzebna jest niezbędna wiedza, testowanie niekonwencjonalnych rozwiązań i dążenie do zmian. Otoczenie konkurencyjne się zmienia, sam serwis w każdym miesiącu oferuje nowe możliwości ( w ostatnim czasie leasing dla sprzedawców, rabaty ilościowe, darmową dostawę w niektórych kategoriach )
Paweł
[quads id=”1″]