Allegro Ads – ucz się na moich błędach || Kampania linków sponsorowanych

Allegro Ads – w mojej opinii najbardziej uczciwe narzędzie i tym samym najmniej wykorzystywane. Dlaczego uczciwe – bo płacimy za klik, a nie jak w przypadku promowań, za to że je włączyliśmy a na frazę kluczową jesteśmy na “fefnastej stronie”. Dlaczego niewykorzystywane ?  Po części bo sprzedawcy do końca go nie znają, nie umieją skonfigurować i w nie nie wierzą. Tutaj też warto wspomnieć o micie, który krąży wśród Sprzedawców – to konkurencja mi wyklikuje oferty. Allegro podobnie jak Adwords ( Ads Google ) stoi na straży takich nadużyć i w przypadku ich wystąpienia niweluje stratę dla sprzedawcy. Osobiście znam dwa podejścia do korzystania z linków sponsorowanych Allegro Ads :  jest przeceniana albo  jest niedoceniana. Poniżej 16 błędów, które widzimy gdy audytujemy konta sprzedawców lub słyszmy powody niewykorzystywania reklam płatnych podczas rozmów na Konferencjach i szkoleniach.

0. Brak oferty w Allegro Ads

Zacznę od kwestii dość dyskusyjnej. Naprawdę dużo się nasłuchałem o sensie i opłacalności prowadzenia kampanii sponsorowanych na Allegro. Każdej minuty o uwagę Klienta walczy 125 tysięcy profesjonalnych sprzedawców. Znam niewiele przykładów, że ktoś nie ma konkurencji ( jeszcze ) i może sobie pozwolić na brak sponsorowania ofert. Allegro to portal z profesjonalnymi Sprzedawcami, gdzie walka trwa na terenie listingu ofert. Skończyły się czasy w których samo wystawienie aukcji generowało sprzedaż. I może znajdą się aukcje z unikatowymi tytułami lub niszowe branże nie wymagające wsparcia linkami sponsorowanymi Allegro. Znajdą się również fanatycy, którzy dotrą do 20 strony ofert po sortowaniu wg Trafności Allegro. Ja będę się jednak trzymał zdania, że brak inwestycji w Adsy jest błędem, dużym błędem związanym z marnotrawieniem potencjału swojego sklepu na pomarańczowej platformie.

1. Wrzućmy wszystko

Było o braku korzystania z Allegro Ads , a teraz będzie o sponsorowaniu każdej aukcji. Nie widzę podstaw ( może się nie znam 🙂 ) aby na Ads umieszczać każdą aukcję. Przecież posiadamy produkty o mniejszej i większej marży. Są produkty, których na stanie mamy pojedyncze ilości i towar np.: elektronika jest z zaprzeszłej epoki technologicznej – zatem nie ma sensu go dodatkowo promować lepiej np.: wrzucić na licytację.

2. Brak strategii

Jakkolwiek by to nie brzmiało magicznie to na samym początku należy ustalić pewne kryteria. Budżet miesięczny, budżet dzienny, kategorie czy nawet produkty, które chcemy promować reklamami Ads. No i na sam koniec najbardziej istotna kwestia – zwrot z inwestycji ( ROI – ile chcemy zarobić ). Definicja DUŻO jest bliżej nieokreślonym bytem 🙂 Warto ustalić cel, przewidywane wydatki, przygotować się na sytuację w której to się nie zepnie, albo w drugą stronę – co jeśli wyniki przerosną oczekiwania, bo trafiliśmy w żyłę złota. Przejrzeć konkurencje na Allegro, sprawdzić sezonowość, dobrać pod to oferty – określić kierunek tzw. strategię.

3. U mnie nie działa

Minęły dwa tygodnie od uruchomienia kampanii i słyszę od sprzedawcy: Allegro Ads  nie działa, tylko “piniądze” zabierają, nie będę z tego korzystał. Sprzedawca oferuje zestawy monitoringu w cenie powyżej 5 tys złotych i zapomniał, że Klient potrzebuje trochę więcej czasu na podjęcie decyzji. Sprzedaży może i nie ma, ale zostało wygenerowanych 70 zapytań dzięki Ads’om ( w porównywalnym okresie czasu było Ich o 70 mniej ). W tym miejscu widać brak możliwości mierzenia celu jakim jest wygenerowanie zapytania o produkt, które przychodzi z reklamy Ads ( microkonwersja ). Systematyczność prowadzenia kampanii jest istotna i pozytywnie wpływa na zakupy wygenerowane organicznie ( bez użycia wsparcia ofert linkami sponsorowanymi ). Poprawia się popularność i trafność. Zanim podejmiesz decyzję o zamknięciu kampanii przeczytaj ten artykuł do końca, bo znam przynajmniej jeszcze jedną przyczynę czemu Adsy nie działają.

4. Mało intuicyjna nazwa kampanii

70% kampanii, które audytujemy posiada jedną z trzech poniższych nazw:

  • asdasdf
  • test, test2, test4…..
  • pierwsza

Mimo że takie nazwy niewiele mówią o tym co się znajduje w środku, nam mówi bardzo dużo o sprzedawcy. Po takim nazewnictwie w środku również spodziewamy się jednej grupy reklam, nieodpowiednio dobranej stawki i wszystkich produktów wrzuconych do jednego wora. O odpowiedniej strukturze kampanii napiszemy kolejny artykuł, a z tego punktu chciałbym abyś zapamiętał, że odpowiednie nazewnictwo ułatwia zarządzanie kampanią, budżetem i pozwala lepiej analizować wyniki.

5.  Rywalizacja na stawki między kontami

Zdarzają się sytuację, w której firma ma kilka kont. Chcąc szybko osiągnąć sukces wrzuca nowy produkt na każde swoje konto z bardzo podobną nazwą i zasila budżetem Allegro Ads  .W efekcie oferty rywalizują między sobą, sztucznie podbijając stawkę ! Sprawdź czy na Twoich kontach nie dochodzi do tego typu sytuacji i przemyśl sposób działania w przypadku promowania tych samych produktów na różnych kontach.

6. Sprawdzam !

Ciągłe sprawdzanie czy na daną frazę jesteśmy wysoko może mieć negatywne skutki. Zmniejsza się współczynnik CTR ( liczba kliknięć do wyświetleń ) i algorytm Allegro może zaprzestać wyświetlania takiej oferty. Dlatego zamiast kilka razy dziennie sprawdzać swoją pozycję na listingu lepiej zerknąć na statystyki w panelu Allegro Ads .

Allegro Ads brak wyświetlania reklam

7. Trwa aktualizacja

Motto które pasuje do tego punktu – aktualna wiedza robi przewagę. Jeśli nie aktualizujesz swojej wiedzy, nie wiesz o nowych funkcjonalnościach, które wzbogacą narzędzie Allegro Ads i może dlatego  tracisz. Narzędzie samo w sobie przypomina Adwords od Google, jednak liczba opcji jest nieporównywalna ( na korzyść Googla ). Twórcy Adsów wiedzą o tym i co jakiś czas rozbudowują swoje narzędzie. Czytaj wszystkie komunikaty dotyczące nowości. Na jednej z grup facebook’owych wyczytałem, że po nowym roku zostanie włączona możliwość sponsorowania licytacji.

8. Złe oferty w kampanii

Dość powszechne jest nie umieszczanie w Allegro Ads produktów, które mają dobrą sprzedaż – bo po co i tak się sprzedają. Równie dość powszechne jest trzymanie ofert, których konwersja wskazuje licznik 0 na przestrzeni ostatnich 3 miesięcy. Odpowiedni dobór aukcji to połowa sukcesu – nie wykluczaj produktów z nabitą sprzedażą i usuwaj te oferty, które nie wygenerowały żadnego zakupu w ustalonym okresie ( np.: 30 dni ). Podkreślę jeszcze raz fakt umyślnej rezygnacji z ofert posiadających sprzedaż. Jest to dość duży błąd i uzasadnienie ” i tak się sprzedaje” nie broni tej decyzji. Strategia bestsellerów jest jedną z lepiej konwertujących kampanii. Samo Allegro ułatwiło stworzenie takich grup reklam kilkoma kliknięciami. Dodatkowo, jeśli w przypadku braku towaru na stanie nadal stosujesz metodę zwiększania ceny to nie zapomnij usunąć takiej oferty z kampanii sponsorowanej.

9. Tanie produkty z wysoką stawką CPC

Zdarzają się kampanie w których grupa reklam zawiera oferty o wartości np.: 3 zł. Po głębszej analizie widzimy, że średni CPC to 70 gr. Sumując koszty Adsów i prowizji od razu widać, że za wiele z tego interesu nie wyciągniemy. W takim przypadku należy wyłączyć wskazane oferty z emisji i przeznaczyć budżet w inne miejsce, gdzie potencjał jest większy. Nie możemy tej wskazówki traktować “zero-jedynkowo” i wyłączać wszystkie produktu w cenie 2-5 zł, bo może okazać się że Klienci kupują wielosztuki i z tych 70 groszy mamy wypracowany zysk na poziomie kilkunastu złotych – np. w sytuacji zakupu kabla na metry.

Newsletter dla Sprzedawców
Twoja konkurencja już się zapisała 😉 i korzysta z cotygodniowych wskazówek sprzedażowych. Nowości, trendy, techniki zwiększające przychody - Zero SPAMu i Śmieci.

10. Brak czasu na śledzenie raportów

Agencje marketingowe lubią posługiwać się frazą optymalizacja kampanii. Co się pod nią kryje ? Codzienna analiza wyników, szukanie powiązań między kosztem a zyskiem oraz testowanie nowych rozwiązań. Jeśli nie przeglądasz wyników swojej kampanii marne szanse na wyciągnięcie jakichkolwiek wniosków. Jeśli są już jakieś wnioski to można eksperymentować – zwiększać budżet, usuwać produkty, dzielić kampanie. A po fazie eksperymentów rodzi się pojęcie pt.: doświadczenie. A to już ładnie wygląda w CV 🙂 Podsumowując – poranny rytuał TradeWatch + Allegro Ads wygląda dobrze, nie analizując kampanii nie masz szans na jej optymalne wykorzystanie. Każdego dnia zmieniają się stawki, dochodzi/ubywa konkurencji lub kończy się sezon na produkt. A to wszystko musi mieć przełożenie na Twoje działania w strefie reklam.

11. Z grubej rury

Połowa pieniędzy inwestowana w marketing idzie w błoto – niestety nie wiadomo, która połowa. Często widzimy, że proponowane stawki są losowe i zawyżone. Nie spotkałem się jeszcze ze sprzedawcą, który miałby budżet z gumy ( jeśli tak jest w Twoim przypadku i czytasz ten artykuł koniecznie musisz odwiedzić zakładkę:  z gumy 🙂 ) W takiej sytuacji bardziej rozsądne jest zacząć z niskiego progu i w razie potrzeb podbijanie stawki, niż rzucenie wszystkiego na pierwszą falę.

12. Nie tylko CPC

Aby znaleźć się wysoko na liście ofert należy spełnić dwa warunki. Tak dwa, nie jeden ! Zwykle podczas szkoleń słyszę, że pozycja zależy od stawki. Nieprawa! Pozycja zależy od zaproponowanej stawki i jakości oferty. Bo przecież, gdyby decydowała tylko stawka, to jak Sprzedawca XYZ ustawiłby zaporową wartość CPC a jego oferta nie byłaby dobrze przygotowana to wszystkie trzy strony by poniosły stratę: Sprzedawca bo klik nie przyniósł sprzedaży, Klient bo oferta była mało atrakcyjna i Allegro, które nie zarobi na prowizji a nawet może stracić Klienta, bo pójdzie szukać gdzie indziej. Jeśli nadal mi nie wierzysz, odsyłam do kategorii https://allegro.pl/kategoria/odziez-meska-1455?order=m . Odśwież stronę kilka razy, zapisując na kartce login sprzedawcy, który pojawia się 99 razy na 100. A teraz spróbuj ustawić tak stawkę CPC aby przelicytować tego sprzedawcę. Ciekawe ? Zostaw komentarz mam więcej takich przykładów 😉

13. Niedopracowana oferta

Allegro Ads ma za zadanie doprowadzić Klienta na aukcję. Następnie rolę domknięcia sprzedaży przejmuje oferta. Dopracowana oferta to temat rzeka – jeśli masz ochotę uzupełnić swoją wiedzę w tym obszarze odsyłam Cię do wcześniejszego artykułu: Dlaczego aukcja nie sprzedaje ? Wielu sprzedawców nie rozumie powiązania między wykorzystaniem narzędzia do kampanii sponsorowanej i “smacznej oferty, skrojonej pod gusta Klienta”. Punkt 13 potraktował bym bardzo poważnie i od niego zaczął. Ciężko będzie uzyskać satysfakcjonującą sprzedaż bez dobrej aukcji.

14. Nie lubię eksperymentować

Już o tym była wzmianka w pkt 10, ale chciałbym jeszcze raz podkreślić wagę eksperymentów. Wieś gminna niesie: robiąc ciągle te same rzeczy będziemy otrzymywać te same rezultaty. Nie bój się próbować, robić na odwrót niż przeczytałeś wyżej. Jest jeden warunek – podziel się później swoim odkryciem ze mną 🙂

15. Więcej błędów znasz Ty !

Jestem przekonany, że nie do końca wyczerpałem temat Allegro Ads i popełnianych błędów. Podziel się ze mną swoimi obserwacjami, zostaw komentarz pod wpisem, a podeślę CI krótką checklistę dobrych praktyk przy budowaniu kampanii linków sponsorowanych na Allegro. Ostatni wpis dotyczący reklam sponsorowanych  pt.: Czy warto korzystać Ads Allegro ? zgromadził blisko 40 komentarzy. Liczę na pobicie tego rekordu 🙂

 

Na sam koniec bardzo istotna informacja dla osób i firm które inwestują w wiedzę. Przed Nami ostatnie w tym roku szkolenie otwarte – skuteczna sprzedaż na Allegro – w Warszawie. Dwa tematy główne:

  • trafność: zaproszony gość Daria Bogusz , specjalista w kwestii trafności w Allegro opowie jak działa wyszukiwarka Allegro, co wpływa na trafność i obali największe mity. Czytelników mojego bloga informuje jako pierwszych o tym fakcie.
  • kampania świąteczna – jak się przygotować do zbliżających się świąt. W które narzędzia zainwestować aby zwiększyć swoją sprzedaż na Allegro.

 

Szkolenie Allegro

 

 

 

 

 

 

 

3 (60%) 5 votes

2 thoughts on “Allegro Ads – ucz się na moich błędach || Kampania linków sponsorowanych”

  1. Ja jestem ciekawy jak wygląda “narzędzie”, które Allegro udostępnia Allegro Ads Partnerom. Czy macie jakąś wiedzę na ten temat?
    Samego doświadczenia z Ads mamy nie wiele bo działamy tam zaledwie 45 dni. Widzimy potencjał ale daleko nam do perfekcji. Może zorganizujecie “ads webinarium” ?

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*