Konferencja Cross-Border by Olimp - ODBIERZ DOSTĘP

Sprzedaż zagraniczna – jak Responso i inne platformy mogą Ci pomóc?

utworzone przez Joanna Potoczny - Blog
2023-06-21

Ekspansja zagraniczna to naturalny krok dla wielu biznesów, zwłaszcza jeśli rynek polski jest już wysycony. Nie warto jednak skakać od razu na głęboką wodę. Przyjrzyjmy się najłatwiejszym możliwościom, które są na wyciągnięcie ręki.

Od czego zacząć?

Podbój nowego rynku wymaga przygotowania strategii. Cztery poniższe punkty to absolutne minimum, o które musisz zadbać.

  1. Sprawdź wymogi prawne i zasady sprzedaży na zagranicznym rynku, zwłaszcza, jeśli planujesz sprzedaż poza Unią Europejską.
  2. Poznaj rynek, na który wchodzisz. Dowiedz się, jakie produkty cieszą się na nim powodzeniem i jaka jest konkurencja w kategorii, w której chcesz sprzedawać.
  3. Poznaj klienta. Może się okazać, że obcokrajowcy mają zupełnie inne preferencje jeśli chodzi o sposoby płatności czy formy dostawy. Świadomość różnic kulturowych pomoże Ci też ustrzec się od błędów w komunikacji.
  4. Ułatwiaj sobie zadanie, zamiast je utrudniać. Ambitne plany są godne podziwu, ale przede wszystkim warto kierować się rozsądkiem. Jeśli nie znasz zbyt dobrze zagranicznych realiów, być może dobrym pomysłem na początek będzie fulfillment. Warto też korzystać z narzędzi automatyzujących pracę – na przykład Responso w zakresie obsługi klienta.

Wejście na rynek z własnym e-sklepem to trudne zadanie. Jeśli na początek chcesz spróbować czegoś prostszego, wykorzystaj istniejące platformy sprzedażowe.

Allegro.cz

Polska platforma niedawno uruchomiła swój czeski marketplace. Sprzedaż w Czechach jest dostępna dla biznesów, które mają już konta firmowe – mogą one udostępnić swoje oferty na nowy rynek. To ciekawa propozycja zwłaszcza dla tych sprzedawców, którzy chcą postawić swoje pierwsze kroki za granicą. Czeski rynek, mimo pewnych różnic, jest dość podobny do polskiego. Duże ułatwienie stanowi fakt, że Allegro jest platformą świetnie znaną większości sprzedawców, a zarządzanie ofertami na Czechy odbywa się w całości po polsku. Należy się jednak liczyć z opłatami – m.in. jednostkowej opłaty transakcyjnej w wysokości 5 koron, czy prowizji, której wysokość zależy od ceny produktu, kategorii, liczby sprzedanych sztuk oraz kosztów dostawy.

Kaufland

Popularna sieć hipermarketów w 2020 roku przejęła marketplace real.de, który kilka miesięcy później zmienił nazwę i od tego czasu rozwija się dość prężnie. 60% niemieckich sprzedawców postrzega ten kanał sprzedaży jako niezbędny, a wśród sprzedawców z zagranicy sprzedających w Niemczech liczba ta jest nawet wyższa. Nic dziwnego – w tej chwili Kaufland.de daje dostęp do 32 milionów konsumentów. Dużą wartością tej platformy jest też rozpoznawalność marki w 8 krajach, a co za tym idzie, zaufanie klientów. Kaufland nie ogranicza się zresztą do rynku niemieckiego – przed momentem ruszyła słowacka i czeska wersja sklepu (na razie w fazie early bird). Dla polskich sprzedawców kuszący może być brak okresów umownych, a także możliwość wykupienia pakietu, który pozwala na linkowanie do własnego e-sklepu. Może to być świetny sposób na wypromowanie własnej marki za granicą.

Amazon

Tej marki nie trzeba nikomu przedstawiać. Najbardziej znany marketplace świata, który globalnie notuje miliardy odsłon każdego dnia. Amazon pozwala na sprzedaż nie tylko na rynkach europejskich, ale także w USA, Japonii czy Australii. Konkurencja w tych krajach jest ogromna i dla większości sprzedawców z Polski Amazon może być jedyną możliwością wejścia na te rynki. Największą barierą może okazać się język – Amazon wymaga obsługi klienta w języku lokalnym. Jednocześnie oferuje też sporo ułatwień, np. narzędzie do tworzenia ofert międzynarodowych (BIL) przy użyciu ujednoliconego konta. Pozwala to na zautomatyzowanie m.in. tworzenia i aktualizowania ofert czy zmianę cen w oparciu o wahania kursów walut.

Obsługa klienta wszędzie jest tak samo ważna

Bez względu na to, czy pierwsza zagraniczna sprzedaż dopiero przed Tobą, czy może planujesz już podbój kolejnego rynku – o obsługę klienta warto zadbać od samego początku. Choć potrzeby i preferencje klientów różnią się w zależności od szerokości geograficznej, wiele rzeczy ich też łączy: wybierają zakupy online bo są wygodne, dopytują o produkty i nie lubią długo czekać na odpowiedź. W usprawnieniu procesów obsługi klienta, także tego zagranicznego, pomoże Ci Responso. Oto kilka możliwości tego narzędzia:

  • Stale rosnąca liczba integracji – już teraz możesz połączyć Responso z Allegro, Amazonem, Kauflandem, eBayem, Erli, Facebookiem, WhatsAppem, WooCommerce i wieloma innymi platformami, gdzie masz kontakt z konsumentami. 
  • Integracja z BaseLinkerem – dzięki niej możesz pobierać dane o zamówieniach, aby jeszcze lepiej odpowiadać na pytania klientów. Obsługując zapytania w Responso możesz także zmieniać statusy w BaseLinkerze. 
  • Wszystkie wiadomości w jednym miejscu – nawet jeśli sprzedajesz na wielu rynkach, na wielu platformach lub we własnym e-sklepie, wszystkie zapytania klientów możesz obsługiwać w jednym miejscu, bez konieczności przełączania się między kontami. Wszystkie są odpowiednio oznaczone, a Ty możesz je porządkować według własnego klucza czy przypisywać do wybranego pracownika.
  • Tłumaczenia, korekta tekstu i wsparcie sztucznej inteligencji – z takim zapleczem żaden język nie będzie stanowił problemu. Możesz tłumaczyć wiadomości klientów, swoje odpowiedzi, a także wspomóc się AI, która bierze pod uwagę kontekst konwersacji i dopasowuje styl rozmowy.
  • Autoresponder – wiadomości przychodzące poza godzinami czy w dniu wolnym nie obniżą Twojej jakości sprzedaży. Możesz ustawić wiele różnych autoresponderów, w różnych językach.
  • Automatyczne akcje – zaoszczędzisz z nimi mnóstwo czasu. To elastyczne narzędzie możesz wykorzystać na wiele sposobów. Jeden z nich to automatyczne przekierowywanie wiadomości z danego kanału do wybranego pracownika, który będzie zajmował się tym rynkiem.

Gdziekolwiek sprzedajesz, Responso pomoże Ci zadbać o jakość Twojej obsługi klienta. Już teraz załóż darmowe konto testowe na 30 dni z kodem vsprint30!

____________________________________________________

Responso – kompleksowe wsparcie obsługi klienta w e-commerce. Integracje z platformami sprzedażowymi, skrzynkami e-mail i social mediami pozwalają sprawnie zarządzać wiadomościami z różnych źródeł w jednym panelu. Komunikację z kupującymi usprawniają także zaawansowane technologicznie funkcje Responso: m.in. sztuczna inteligencja, autoresponder czy formularze zwrotów online.

Przeczytaj również

Jak zwiększyć sprzedaż na Allegro dzięki reklamom ADS Allegro? [Case study]

50 narzędzi dla Sprzedawców na Allegro

Jak postępować, gdy klient zwraca towar po upływie terminu?

Jak ustalić cenę produktu na Allegro?

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Allegro

Allegro ADS

Allegro Full Service

Audyt konta

Strategia z Audytem konta

Szkolenie Allegro w Twojej firmie

Pakiet wsparcia dla Sprzedających

Flexi service

eMag

eMAG ADS

eMag Full Service

Strategia z Audytem konta

Szkolenie online eMAG

Szkolenie stacjonarne eMAG

Amazon

Szkolenie Kurs Online

Strategia z Audytem konta

Amazon ADS

Amazon Full Service

Szkolenie stacjonarne Amazon

Kaufland

PIGU

cDiscount