Jak odpowiednio liczyć zysk i ustalać marżę? Wiele osób, zwłaszcza na początku (lecz nie tylko) ma problem z tym jaką marżę ustalić tak

Jak odpowiednio liczyć zysk i ustalać marżę?

Wiele osób, zwłaszcza na początku (lecz nie tylko) ma problem z tym jaką marżę ustalić tak aby na tym nie stracić. Bo od sprzedaży trzeba zapłacić podatek VAT, podatek dochodowy, prowizję Allegro, a oprócz tego musi starczyć na ZUS i księgowość, a przecież za darmo nikt tego nie robi więc przydałby się jeszcze zysk

Jak zatem obliczyć ile zostanie nam na czysto po ustaleniu odpowiedniej marży, lub jaką marżę musimy ustawić żeby mieć konkretny zysk? O tym w tym artykule.

Narzut a marża, czym się różnią?

Najpierw musimy wiedzieć jakie są różnice między narzutem a marżą. Narzut jest to wartość jaką dodajemy do ceny zakupu towaru, czyli ustalając narzut 40%, towar zakupiony za 100 zł sprzedajemy za 140 zł.

Marża procentowa natomiast jest stosunkiem zysku do ceny sprzedaży, czyli jeśli towar kosztuje w hurtowni 100 zł, my go sprzedajemy za 140 zł, marża kwotowa to 40 zł, a marża procentowa (40/140) to w przybliżeniu 29%.

Jaki wyniesie zysk przy x% marży/narzutu?

Tutaj trzeba założyć że ustalamy np. narzut w wysokości 40%. Jak więc policzyć ile nam zostanie „na czysto”? Możemy to liczyć od ceny netto lub brutto (różni się tylko tym że jak liczymy ceny brutto to odejmujemy jeszcze podatek vat), kolejną sprawą jest to że podatek VAT płacimy od całości sprzedaży a nie od zysku, ale żeby nie komplikować sobie życia policzymy to od zysku (bo kupując towar w hurtowni i sprzedając go to różnica w zapłaconym podatku jest właśnie z zysku, ponieważ na fakturze zakupowej z hurtowni jest już zapłacony vat).

Przykład – produkt w hurtowni kosztuje 100 zł, sprzedajesz go za 140 zł (brutto) – ile zostanie na czysto?

Prosta matematyka, skoro sprzedajesz za 140 zł a kupujesz za 100 zł, to zysk wynosi 40 zł, prawda? Byłoby pięknie, ale po drodze jeszcze kilka kieszeni trzeba napełnić  Po pierwsze prowizja Allegro – przyjmijmy że jest to 10% (pomimo kolejnych podwyżek), a co ważne, te 10% jest liczone nie od zysku a od całości sprzedaży, więc 10% marży mamy na start mniej. 40 zł – 14 zł = 26 zł, tyle na razie nam zostało, ale jeszcze Skarbówka  Podatek VAT (23%) to 4,87 zł, więc netto zostaje nam 21,13 zł, a więc już została prawie tylko połowa a to jeszcze nie koniec. Teraz pora na podatek dochodowy (przyjmijmy 19%) wiec 4,01 zł, a więc zostaje nam na czysto 17,12 zł po opłaceniu wszystkich prowizji i podatków. Koszty opakowań, magazynu, pakowania już musicie uwzględnić sami

OK – ale ktoś powie że podatek vat płaci się od całości sprzedaży. A więc kupując towar mamy takie koszty:

81,30 netto – towar
18,70 – podatek VAT

Sprzedając produkt za 140 zł mamy 113,82 netto przychodu i 26,18 podatku VAT do zapłacenia

Koszty: Allegro 10%, a więc 11,38 netto do faktury i 2,62 podatku vat

113,82 – 81,30 – 11,38 = 21,14 zł netto zysku
26,18 – 18,70 – 2,62 = 4,86 zł podatku VAT do zapłaty

Zysk netto 21,14 * 0,19 podatku dochodowego i lądujemy na 17,12 zł

Czy wyniki się zgadzają? (różnice groszowe wynikają z zaokrągleń) Zgadzają, a dla mnie pierwszy sposób jest prostszy i szybszy 😉

Jaką cenę ustawić jeśli chce zarobić x zł?

Możemy również liczyć to od drugiej strony, czyli kupując produkt za 100zł, chcemy mieć 30 zł na czysto, w takim razie jaką cenę sprzedaży ustawić? Czarna magia? Spokojnie, nic trudnego, po prostu trzeba to liczyć „od tyłu” J

Jeśli chcemy mieć 30 zł na czysto, to od tej kwoty musieliśmy zapłacić podatek dochodowy 19%, a więc musimy zarobić 37,04 zł netto (30 / (1-0,19)).  Teraz dochodzi podatek VAT (37,04 x 1,23), czyli 45,56 zł brutto musi wynieść zysk.

Ostatnia rzecz to prowizja Allegro, więc wystarczy do 100 zł dodać 45,56 zł zysku który musimy mieć i pomnożyć to przez prowizję Allegro 10%, czyli 145,56 x 1,1 = 160,12 zł – za tyle musimy sprzedać produkt jeśli chcemy mieć 30 zł na czysto. Dużo? Trochę tak, bo to połowa marży, ale nie wydajemy na własny sklep internetowy.

Autor: Wojciech Biłka

skorzystaj z naszej darmowej wyceny


Audyt przeprowadzi dla Ciebie:
Paweł Mielczarek, poczta@vsprint.pl

Sprawdź inne wpisy

Visual Portfolio, Posts & Image Gallery for WordPress
Scroll to Top