Gdzie sprzedawać po zamknięciu Shopee?
Kilka dni temu rozmawiałam z jednym z naszych partnerów na temat rozwoju i dywersyfikacji kanałów sprzedaży. W odpowiedzi dostałam wiadomość, w której jedno zdanie szczególnie zwróciło moją uwagę “poza Allegro to innego świata sprzedaży nie widzę” .Oczywiście była to forma żartu, jednak na poważnie zaczęłam się zastanawiać, czy istnieje realna szansa na rozwój sprzedaży na innych platformach.
W ostatnim czasie coraz więcej sprzedawców szuka alternatywy dla najbardziej popularnego marketplace w Polsce. Poszukiwania te spowodowane są wzrostem prowizji i innych opłat pobieranych przez serwis, a także coraz większymi restrykcjami nałożonymi na sprzedawców. Wiele osób widziało potencjał w Shopee, które z hukiem weszło na Polski rynek i kusiło brakiem opłat prowizyjnych. Azjatycki gigant e-commerce przetrwał jednak nieco ponad rok i 12 stycznia wydała zaskakujący komunikat o zakończeniu działalności w naszym kraju. Wyjście z polskiego rynku dużego gracza mówi sporo o konkurencji i pokazuje jak silna jest pozycja rodzimych platform. Trudo też zmienić przyzwyczajenia konsumentów, którzy od wielu lat korzystają głównie z jednego serwisu zakupowego.
Czy istnieje zatem godna alternatywa dla Allegro? Fakt jest taki, że aktualnie żaden marketplace nie działa tak prężnie, jak Allegro. Całkowite wycofanie oferty z Allegro na rzecz innej platformy nie jest najlepszym pomysłem. Zachęcam jednak do szukania nowych rozwiązań i sprzedaży wielokanałowej. Nic nie stoi na przeszkodzie, do budowania widoczności i rozpoznawalności własnej marki na innych portalach. Poniżej znajduje się lista serwisów e-commerce, na które warto zwrócić uwagę w 2023 roku.
✔ OLX
✔ Ceneo
✔ Morele.net
✔ Wszystko.pl
Jak sprzedawać na OLX ?
OLX to polski portal ogłoszeniowy, który do niedawna kojarzony był głównie ze sprzedażą używanych przedmiotów przez osoby prywatne. Obecnie w serwisie pojawia się coraz więcej ofert zamieszczanych przez przedsiębiorców. W ostatnim czasie powstała również sekcja biznes.olx.pl dzięki, której możesz :
- Stworzyć stronę firmową w domenie olx
- Personalizować stronę ogłoszenia
- Zarządzać ogłoszeniami
- Sprawdzać skuteczność sprzedaży
- Brać udział w szkoleniach i ofertach specjalnych
- Reklamować i promować ogłoszenia.
- Otrzymasz również wsparcie doradcy, przez bezpośredni kontakt telefoniczny na każdym etapie współpracy.
Olx to także całkiem imponujące zasięgi (13,5 mln realnych użytkowników), dodatkowo aplikację Olx pobrano na ponad 10 mln urządzeń. Portal sprawdzi się w przypadku osób stawiających pierwsze kroki w e-commerce jak i tych, którzy sprzedają w sieci od dawna i szukają nowych kanałów.
Oferty możesz wystawiać w 9 kategoriach, z czego największą popularnością cieszą się produkty związane z motoryzacją (5 mln realnych użytkowników miesięcznie)
- Dom i Ogród
- Elektronika
- Motoryzacja
- Muzyka i Edukacja
- Noclegi
- Praca
- Rolnictwo
- Sport i Hobby
- Usługi i Firmy
Ceneo – ulubiony sklep wszystkich Polaków
Najbardziej popularna w Polsce porównywarka cenowa, która dociera do 23 mln użytkowników miesięcznie. W serwisie znajduje się ponad 30 mln ofert z 26 tys. e-sklepów. Nie każdy wie, że Ceneo to nie tylko porównywarka, ale także marketplace, na którym możesz wystawiać produkty bez posiadania swojego sklepu internetowego- za pomocą opcji Kup Teraz.
Kup Teraz to usługa Marketplace wystawianie ofert jest całkowicie bezpłatne, dodatkowo nie musisz płacić miesięcznego abonamentu. Rozliczasz się tylko za efekt, jak sugeruje Ceneo po najniższej stawce na rynku. W rzeczywistości prowizja od sprzedaży, jak w większości przypadków zależna jest od kategorii i wynosi od 5,4% do 12,6 %. Usługa wspiera model CPC, znacząco podnosząc sprzedaż, zauważalność i atrakcyjność Twoich ofert.
Rozliczenie CPC
Model CPC (Cost Per Click) umożliwia rozliczanie na podstawie klików. Za każde przejście z Ceneo na stronę Twojego Sklepu naliczana jest stała opłata. Koszt takiego przejścia wynosi od 39 gr do 1,03 zł i zależy przede wszystkim od wybranej kategorii produktu.
Dzięki Ceneo możesz zwiększyć nie tylko sprzedaż, ale również rozpoznawalność swojej marki. Platforma sprawdzi się szczególnie w przypadków osób, które posiadają sklep internetowy i chciałyby przekierować ruch na własną stronę. Ceneo oferuje także szeroki wachlarz usług, dzięki którym wyróżnisz swoje towary na tle konkurencji. Platforma jest warte uwagi i wypada całkiem obiecująco na tle innych rodzimych portali sprzedażowych.
Platforma handlowa Morele.net
Morele.net to strona kojarzona najczęściej jako sklep internetowy oferujący szeroki asortyment elektroniki użytkowej. Od 2019r jest to również marketplace, na którym możesz wystawiać produkty w 16 różnych kategoriach. Marka Morele planuje, w ciągu najbliższych kilku lat dołączyć do grona największych graczy polskiego rynku e-commerce. Kluczem do sukcesu ma być hybrydowa platforma sprzedażowa, która łączy zalety tradycyjnego sklepu internetowego z marketplacem. Grupa pracuje również nad funkcjonalnością Marketplace+, która ma pozwolić sprzedawcom na łatwe wejście na ponad 20 zagranicznych marketplace`ów. Są to bardzo ambitne plany, które dają realne możliwości na rozwój Twojego biznesu.
Morele może pochwalić się całkiem imponującymi zasięgami na poziomie 8 mln wizyt i 5 mln odwiedzających stronę sklepu miesięcznie. To również jedna z bardziej aktywnych w polskim e-commerce społeczność na social media (ponad 454 tys. śledzących profil FB i 367 tys. subskrybentów kanału YouTube)
Morele umożliwia integrację z innymi platformami mi. Baselinker, IdoSell, Sky-Shop czy Shoper dzięki czemu zarządzanie ofertą i zamówieniami będzie prostsze i mniej czasochłonne. Należy zaznaczyć, że oferty na Morele są prezentowane w nieco inny sposób niż na Allegro, co początkowo może sprawiać trudność. Platforma przypomina bardziej Amazon, gdzie oferty wielu sprzedawców integrowane są pod jedną kartą towaru.
Marketplace Morele rozwija się dynamicznie i warto rozważyć sprzedaż w tym kanale. Oferowane stawki prowizyjne są konkurencyjne w porównaniu do Allegro i w zależności od kategorii mieszczą się w przedziale 2,15%-16,2%.
Nowy, polski marketplace Wszystko.pl
Wszystko.pl to zupełnie nowa platforma stworzona przez zespół Comarch, która 10 sierpnia 2022r. otworzyła się dla firmy sprzedających swoje produkty w internecie. W dalszym ciągu serwis jest w fazie testów, jednak jako przedsiębiorca możesz już teraz założyć konto i budować swoją ofertę. Premiera dla konsumentów planowana jest w pierwszym kwartale 2023r, jednak dokładna data nie jest jeszcze znana. Na stronie wszystko.pl możemy przeczytać, że jest to miejsce przyjazne sprzedawcom, a dodatkowo oferuje:
- 0% prowizji – platforma nie pobiera żadnych opłat od Twojej sprzedaży
- Brak opłat za prowadzenie konta – nie płacisz za wystawianie i zarządzanie ofertami
- Dostęp do milionów klientów – możesz sprzedawać w wielu kategoriach
- Brak konkurencyjności ze strony operatora platformy
- Rozbudowane metody integracji z profesjonalnymi systemami do zarządzania sprzedażą – automatyzujesz wystawianie i obsługę swoich ofert, dzięki czemu oszczędzasz czas i skuteczniej sprzedajesz
- Zaplecze marketingowe – możesz wyróżnić swoje najpopularniejsze oferty na platformie np. za sprawą zasięgowych kampanii reklamowych w Internecie.
Intuicyjna integracja pozwoli na maksymalne uproszczenie procesu wystawiania ofert. Produkty możesz dodawać przez systemy Comarch ERP, BaseLinker, Open Api albo przez Menedżera Sprzedaży.
Warto rozważyć założenie konta na wszystko.pl zwłaszcza, że przynajmniej na początku nie poniesiesz żadnych opłat związanych ze sprzedażą i wystawianiem ofert. To dobre miejsce do dywersyfikacji biznesu i napędzenia rozwoju Twojej działalności. Dodatkowo platforma nie jest jeszcze mocno promowana, więc istnieje duża szansa, że Twojej konkurencji jeszcze tam nie ma.
Podsumowanie
Sprzedaż internetowa nie kończy się na Allegro, istnieje wiele innych możliwości. Im więcej kanałów, tym większa jest Twoja baza potencjalnych klientów. Wraz z rozwojem branży ecommerce, na rynku pojawiają się nowe platformy sprzedażowe (np. Shoppe, Erli. Wszystko.pl) a istniejące już marketplace starają się dostosować do dynamicznie zmieniających się warunków i również zyskują na popuarności. Jest to duża szansa na rozwój Twojego biznesu. Warto pojawić się poza Allegro, zwłaszcza jeśli Twoja konkurencja jeszcze tego nie zrobiła. Pamiętaj jednak, że budowanie wysokiej pozycji na nowej platformie sprzedażowej jest procesem stopniowym. Wymaga czasu, cierpliwości i systematycznego działania.
Prowadzisz już sprzedaż na wyżej wymienionych platformach, ale zupełnie tego nie czujesz? A może, chciałbyś sprzedawać poza Allegro, ale nie wiesz od czego zacząć? Sprzedaż wielokanałowa nie musi być trudna! Napisz daria.wojtowicz@vsprint.pl. Pomogę postawić Ci pierwsze kroki na nowych planformach lub rozwinąć istniejące konta.