Bardzo często marketerzy sklepów internetowych dają możliwość darmowej wysyłki po przekroczeniu ustalonego progu zakupowego np: wysyłka gratis od 150 zł. Allegro również zapragnęło takiej funkcjonalności na swoim portalu i słusznie. Znajdziemy ją w
Moja Sprzedaż -> Ustawienia sprzedaży -> Cenniki dostawy :
[quads id=”1″]
Darmowa dostawa : czy to działa ?
Większość sprzedawców nie korzysta z tej opcji. Ci którzy się decydują robią to na ślepo, ustalając próg na oko . Niejednokrotnie spotkałem się z sytuacją, gdy przedmiot można było kupić za 21 zł, a z automatu wskakiwała wysyłka gratis, bo sprzedawca ustawił próg na 20 zł. Biorąc pod uwagę koszty kuriera (średnio 12 zł ) + prowizję ( koło 2 zł ) + koszty magazynowo-pracownicze to mam nadzieję, że nie wyszedł na zero. Sytuacje w drugą stronę również mają miejsce, gdy dla zabawek, wysyłkę gratis ustala się od 999 zł. Zapewne, należałoby się przyjrzeć bliżej rentowności i strategi firmy. Bez tych danych nie komentujmy strategi sprzedażowej, bo może działa 🙂
Analiza konkurencji
Pierwszym czynnikiem , na podstawie którego podejmujemy decyzję jest ukochana konkurencja. Przeglądamy czy korzysta z tej formy promocji, a jeśli tak to jaki próg wejścia prezentuje. Jeśli natomiast nie korzysta z tej opcji – może warto być pierwszym ?
Statystyki sprzedaży na allegro
Pomarańczowy portal, po wykupieniu modułu statystyk ( zachęcam ) daje możliwość podejrzenia średniego koszyka sprzedażowego.
Moja sprzedaż -> Usługi dla Sprzedających -> Statystyki Sprzedaży
Oczywiście, możemy to sami przeliczyć dodając kwotę zamówień bez wysyłki i podzielić przez liczbę zakupów. Przyjmijmy, że średnia cena sprzedaży wynosi 179 zł. Ustalenie progu darmowej wysyłki na 199 zł może spowodować zwiększenie koszyka zakupowego nawet dwukrotnie. Jest to dobra praktyka, którą sam osobiście stosuje na swoich aukcjach. Okresowo monitoruje poczynania konkurencji, jak również statystyki sprzedaży dostosowując ( zmniejszając lub zwiększając ) próg.
Marżowość oferty
Prawdopodobnie powinniśmy od tego zacząć. Darmową wysyłkę na całą ofertę ustawiamy jeśli nas na to stać. Są branże gdzie cena zakupu jest 5 razy mniejsza w stosunku do ceny sprzedaży ( biżuteria, moda ) . Są kategorie w których ta opcja będzie kosztem, a nie inwestycją.
[wpforms id=”859″ title=”true” description=”true”]
Wszystkie formy dostawy albo żadna
Minusem tego rozwiązania, jest fakt, że nie możemy wybrać których form dostawy ma dotyczyć promocja. Z automatu, po przekroczeniu progu darmowej wysyłki, Klient ma do wyboru każdy dostępny sposób dostawy z aukcji. Osobiście brakuje mi wyłączenia np opcji za pobraniem z tego mechanizmu.