Najlepszy program do zarządzania sprzedażą internetową w małej firmie – Wstęp Każda rozwijająca się firma w końcu dochodzi do momentu, w którym sprzedaż

Najlepszy program do zarządzania sprzedażą internetową w małej firmie – Wstęp

Każda rozwijająca się firma w końcu dochodzi do momentu, w którym sprzedaż osiąga zbyt wysoką skalę – sumienne wpisywanie każdej transakcji w zeszyt generuje zbyt wiele błędów, prowadzenie excelowych baz i zestawień pochłania zbyt wiele czasu, a systemy do zarządzania „na alibi” wbudowane w sklepy internetowe nie posiadają nawet połowy funkcji, które są potrzebne. Wtedy właśnie zaczynamy się rozglądać za rozwiązaniem do tego przeznaczonym. Krótki internetowy research pozwala nam wyłonić dwóch faworytów w walce o prym wśród polskich aplikacji do zarządzania sprzedażą internetową – EasyUploader (www.easyuploader.pl) autorstwa firmy Photosoft Marcin Kozak oraz BaseLinker (www.baselinker.com) stworzony przez firmę Sever – Sewer Skrzypiński. W tym artykule postaram się ukazać wady i zalety obu rozwiązań poparte wieloletnim, intensywnym korzystaniem z obu platform.

Skorzystaj z okresu testowego.30 dni za darmo!!!

 

Instalacja

BaseLinker, jako aplikacja webowa, nie wymaga żadnej instalacji i jest dostępna z poziomu każdej popularnej przeglądarki internetowej. Dzięki temu mamy dostęp do danych praktycznie wszędzie, gdzie dociera sygnał internetowy. Jest to bardzo duże udogodnienie, szczególnie dla tych, którzy lubią (bądź muszą) zabrać pracę do domu.

Instalacja EasyUploadera przy pracy jednostanowiskowej nie stanowi żadnego problemu, całość sprowadza się do kilku kliknięć przycisku Dalej (program „po drodze” może pobrać niezbędne biblioteki Microsoftu, jednak robi to w pełni automatycznie).

Problem zaczyna się wtedy, gdy planujemy pracę wielostanowiskową. Do poprawnego skonfigurowania bazy danych w sieci lokalnej LAN potrzebujemy już umiejętności zainstalowania serwera Firebird. Do działania z dowolnego miejsca na Ziemi musimy wykupić serwer VPS (na którym wspomnianą bazę Firebird stworzymy) co bez znajomości podstawowych poleceń konsoli systemów Linux nie będzie wykonalne.

Do połączenia z EasyUploaderem potrzebujemy adresu IP naszego serwera VPS, ścieżki do bazy na serwerze, nazwy użytkownika oraz hasła do bazy. Do pracy z BaseLinkerem potrzebujemy jedynie głównego maila i hasła, na które mamy zarejestrowaną usługę i które możemy w prosty sposób zresetować. Werdykt w tym przypadku może być tylko jeden.

EasyUploader 0 – 1 BaseLinker

Konfiguracja

Sama konfiguracja funkcji niezbędnych do bezproblemowej pracy, czyli powiadomień dla klientów, szablonów wydruków, statusów zamówień czy pobierania zamówień z serwisu allegro jest prosta i intuicyjna w obu przypadkach i żaden z programów nie wyróżnia się na plus lub minus. EasyUploader może się wydawać w tych kwestiach nieco bardziej „toporny”, jednak wynika to głównie z użytej technologii i po przyzwyczajeniu się do wyglądu interfejsu nie sprawia on już żadnego problemu. Remis.

EasyUploader 1 – 2 BaseLinker

Wydajność

Prędkość działania Baselinkera jest bardzo zadowalająca nawet przy dużych porcjach danych. Jest to możliwe dzięki dobrze zoptymalizowanemu kodowi aplikacji, a także mądrze wdrożonemu stronnicowaniu. Wczytanie listy 1000 transakcji zajmuje systemowi około 2 sekund, co jest wynikiem więcej niż poprawnym, a to jedno z najbardziej wymagających działań – reszta dzieje się zdecydowanie szybciej.

Prędkość działania EasyUploadera jest zależna od dwóch czynników: wielkości bazy danych oraz jej umiejscowienia – lokalnie lub na zewnętrznym serwerze. I trzeba to jasno powiedzieć, skalowalność EasyUploadera przy dużych bazach danych, dodatkowo umieszczonych na VPSie, jest znikoma. Wczytywanie wszystkich transakcji dla bazy 50000 zamówień? Około 20 minut. Pobieranie zamówień z 10 kont allegro do tej samej bazy? Około 30 minut. Takie wartości są po prostu niedopuszczalne przy dzisiejszych realiach. Wyobrażacie sobie rozmowę pracownika infolinii z klientem? „Proszę poczekać, wczytuję teraz bazę zamówień. Oddzwonię za pół godziny”. Koszmar, BaseLinker nokautuje przeciwnika.

EasyUploader 1 – 3 BaseLinker

[wpforms id=”859″ title=”true” description=”true”]

Zarządzanie zamówieniami

Listingi zamówień obu platform mają podobny, bardzo intuicyjny wygląd. Zawierają również skróty do najważniejszych funkcji zarządzania zamówieniami: zmiany statusów, wydruki, generowanie listów przewozowych czy dokumentów sprzedaży, mailingi. Również nieco bardziej zaawansowane działania są dostępne w obu programach: łączenie i rozdzielanie zamówień, występowanie o zwrot prowizji allegro czy dodawanie do „czarnej listy” allegro. W obu systemach nie brakuje żadnej z kluczowych funkcjonalności, dlatego przyznaję im zasłużony remis w tej kategorii.

EasyUploader 2 – 4 BaseLinker

Zarządzanie aukcjami allegro

Podobnie jak przy zarządzaniu zamówieniami, obie aplikacje posiadają wszystkie niezbędne funkcje wystawiania, wznawiania, hurtowej edycji czy kończenia aukcji. Obie od dawna oferują obsługę nowych szablonów allegro pozbawionych kodu HTML, tagów, usług dodatkowych i właściwie wszystkiego, co umożliwia serwis allegro przez swoje API.

EasyUploader 3 – 5 BaseLinker

Magazyn

Kolejna kategoria, w której oba programy mogą ze sobą bez kompleksów konkurować. Oba posiadają moduły magazynowe z podobnymi funkcjami, odpowiednie dla małych firm. Oczywiście nie sposób oczekiwać od nich użyteczności na poziomie najbardziej znanych ERPów takich jak SubiektGT, WF-MAG czy Optima, jednak do podstawowej działalności niewielkich sklepów internetowych magazyny wbudowane w obie aplikacje będą idealne.

EasyUploader 4 – 6 BaseLinker

Automatyzacja

W jednej z niedawnych aktualizacji BaseLinker został wzbogacony o moduł Akcje automatyczne, który swoim zaawansowaniem nawiązuje do najlepszych dedykowanych systemów zarządzania. Właściwie wszystko, co da się zautomatyzować, jest zawarte w tym module. Automatyczne zmiany statusów po otrzymaniu formularza allegro i wpłaty (jeśli zamówienie nie jest pobraniowe) lub po wysłaniu paczek do odpowiedniego kuriera? Nic prostszego. Wygenerowanie własnego kodu kreskowego, którego zeskanowanie spowoduje uruchomienie samodzielnie ustawionych akcji? Żaden problem. Stworzenie własnych przycisków, których kliknięcie spowoduje wcześniej określone przez nas działania? Pewnie!

Kiedy myślę o EasyUploaderze w kontekście automatyzacji do głowy przychodzi mi tylko jedna funkcja – oznaczanie zamówień odpowiednim kolorem w zależności od formy płatności. Resztę musimy „wyklikać sobie sami”. W związku z powyższym ta kategoria to kolejny silny cios wyprowadzony przez BaseLinkera.

EasyUploader 4 – 7 BaseLinker

Integracje z kurierami

Niech przemówią liczby:

Stan na 26.04.2018 BaseLinker EasyUploader
Firmy przewozowe 25 13
Firmy brokerskie 14 1

Baselinker oferuje niemal 3 razy więcej integracji. Przewaga jest przytłaczająca i nie wymaga dodatkowego komentarza.

EasyUploader 4 – 8 BaseLinker

Integracje z platformami marketplace

Dywersyfikacja kanałów sprzedaży jest bardzo ważna we współczesnym środowisku e-commerce, dlatego poza podstawową integracją z allegro wypada oczekiwać czegoś więcej. BaseLinker dodatkowo oferuje integracje z wieloma platformami krajowymi i zagranicznymi, a wśród nich znani i cenieni giganci eBay i Amazon, niezwykle prężnie rozwijająca się Arena.pl, polskie podejścia do idei marketplace czyli Kup na Ceneo, Emag i Empik, serwisy zakupów grupowych MyDeal, Groupon i Gruper. Całość dopełniają mniej znane w Polsce platformy Etsy, DaWanda oraz polska Platformaopon.pl. Imponujące.

A co słychać u konkurenta? Odpowiedzią niech będzie niedawny wątek na forum EU, w którym autor programu pytał, czy lepiej wdrożyć integrację z eBayem czy Areną, aż w końcu po paru miesiącach istnienia wątku stwierdził, że żadna integracja poza allegro jednak nie jest możliwa.

EasyUploader 4 – 9 BaseLinker

Integracje z systemami ERP

Integracje z programami magazynowymi są niewątpliwie piętą achillesową obu programów. Istnieją co prawda integratory, które próbują w mniej lub bardziej udany sposób prowadzić komunikację z ERP w zakresie importu/eksportu stanów magazynowych i zamówień, jednak nie są to dodatki od samych producentów platform, a od zewnętrznych firm. Korzystanie z nich wiąże się z dodatkowymi kosztami, działają niezależnie od samych systemów zarządzania zamówieniami, a jakiekolwiek dostosowanie do specyfiki użytego programu magazynowego po prostu nie jest możliwe. Jeśli miałbym wskazać kierunek, w jakim powinni podążać autorzy porównywanego oprogramowania, to byłby to właśnie rozwój komunikacji z ERP. A na tę chwilę nie przyznaję punktu żadnemu z programów.

EasyUploader 4 – 9 BaseLinker

Integracje ze sklepami internetowymi

EasyUploader umożliwia podłączenie sklepów stworzonych na jednym z trzech popularnych silników – ClickShop, Shoper i PrestaShop. BaseLinker pozwala na podłączenie sklepu stworzonego na jednej z 29 dostępnych platform, a jego autorzy są otwarci również na inne integracje. Przewaga produktu firmy Sever jest druzgocąca.

EasyUploader 4 – 10 BaseLinker

Inne funkcjonalności

Developerzy BaseLinkera regularnie dodają do swojego rozwiązania różne „smaczki”, czyli małe funkcjonalności, które może pojedynczo nie wpływają mocno na korzystanie z narzędzia, ale ich suma powoduje już znaczny wzrost wydajności naszej pracy. Rozwiązania takie jak: wdrożenie Google Cloud Print (lub PrintNode, do wyboru), integracja z programem pocztowym Mozilla Thunderbird czy pobieranie statusów przesyłek od firm przewozowych i wyświetlanie ich bezpośrednio w aplikacji to strzały w dziesiątkę i autorom zdecydowanie należą się słowa uznania.

EasyUploader 4 – 11 BaseLinker

Wsparcie techniczne i rozwój

W czasie kilku lat korzystania z BaseLinkera wymieniłem z ich supportem około 50 wiadomości w 20 wątkach. Nie przypominam sobie, bym na odpowiedź czekał dłużej niż jeden dzień roboczy, a większość wiadomości zwrotnych otrzymywałem w ciągu maksymalnie kilku godzin. Dzięki wbudowanemu narzędziu komunikacja przebiegała sprawnie i bezproblemowo.

Niestety nie mogę powiedzieć tego samego o supporcie EasyUploadera. Wielokrotnie się zdarzało, że na pomoc mailową czekałem po parę dni, a i to z biegiem czasu zmieniło się na gorsze. Obecnie twórca programu nie przyjmuje zgłoszeń mailowo (chyba, że dodatkowo zapłacimy za indywidualną pomoc techniczną), a kieruje od razu na forum programu, na którym wydaje się, że bardziej pomocni od niego są sami użytkownicy.

Jeśli miałbym strzelać, to powodem takiego stanu rzeczy jest fakt, iż na wszystkie problemy odpowiada bezpośrednio Pan Marcin Kozak, który prowadząc samodzielnie swoją firmę, po prostu nie ma czasu na przeznaczanie odpowiednich ilości godzin na rozwój oprogramowania, support oraz nadążanie za zmianami na rynku e-commerce.

Na osobny akapit zasługuje również podejście autorów BaseLinkera do rozwoju platformy. Posiłkując się przykładem – jakiś czas temu zacząłem wymianę wiadomości z supportem z prośbą o modyfikacje tworzenia własnych zestawień i wydruków. Chciałem stworzyć własne zestawienie CSV, które umożliwi mi eksport zamówień do systemu firmy spedycyjnej Rohlig-Suus. Jednak pracownicy supportu, po przeanalizowaniu mojego zapytania, poinformowali mnie, że taka zmiana na tę chwilę nie będzie możliwa i zasugerowali zlecenie im stworzenia pełnej integracji z tym kurierem po API. Z uwagi na niską skalę przesyłek i związaną z tym nieopłacalność takiego rozwiązania temat po prostu porzuciłem. Jakież było moje zdziwienie, gdy około 2 tygodni później w spisie zmian ujrzałem informacje o dodaniu integracji z Rohlig-Suus. Panowie, czapki z głów!

EasyUploader 4 – 12 BaseLinker

Koszt

EasyUploader w wersji Standard, pozwalającej na obsługę sprzedaży, kosztuje jedynie 19 zł brutto miesięcznie za każde konto allegro. Cena korzystania z BaseLinkera jest zależna od ilości zamówień oraz aktywnych aukcji w serwisach allegro i ebay. Najtańszy pakiet, pozwalający na obsługę do 100 zamówień oraz 1000 aktywnych aukcji kosztuje 29 zł miesięcznie. Najdroższy pakiet, pozwalący na obsługę nieograniczonej ilości aukcji i zamówień, to koszt 199 zł na miesiąc.

Jak widać EasyUploader prezentuje się dużo korzystniej jeśli chodzi o cenę, ale czy na pewno warto rezygnować z tylu przydatnych funkcji dodatkowych, biorąc pod uwagę, że nawet najwyższy pakiet BaseLinkera to wciąż koszt dużo niższy niż abonament na oprogramowanie sklepowe w modelu SaaS?

EasyUploader 5 – 12 BaseLinker

Podsumowanie

Pora odpowiedzieć sobie na najważniejsze pytanie, który program jest lepszy do obsługi zamówień z allegro (i nie tylko)? Kto wygrywa w odwiecznym konflikcie podstawowych systemów do obsługi naszej sprzedaży internetowej: EasyUploader vs. BaseLinker? Myślę, że wynik (12 do 5 dla BaseLinkera) nie pozostawia żadnych złudzeń – BaseLinker jest zdecydowanie lepszym narzędziem do zarządzania sprzedażą internetową niż EasyUploader. Co więcej, nie istnieje ani jeden aspekt (poza ceną), w którym EasyUploader byłby lepszy od swojego konkurenta.

W moim odczuciu, BaseLinker może śmiało konkurować z rozwiązaniami dedykowanymi, których koszt może być nawet setki razy większy. Jeśli szukacie narzędzia, które pozwoli w łatwy sposób zarządzać praktycznie wszystkimi procesami (osobiście czekam jeszcze na moduł RMA, który również jest w planach twórców) związanymi z obsługą sprzedaży internetowej, to z czystym sumieniem polecam Wam właśnie BaseLinkera. Mimo jeszcze nie do końca rozwiniętej komunikacji z systemami ERP, w mojej opinii jest liderem na polskim rynku e-commerce wśród oprogramowania wspierającego funkcjonowanie małych sklepów internetowych.

Jeśli jesteś zdecydowany i potrzebujesz kodu na darmowy miesiąc testów BaseLinker zapraszam do kontaktu: poczta@vsprint.pl

 

PS. Artykuł w żaden sposób nie jest sponsorowany, wyraża jedynie moje subiektywne zdanie, zbudowane na wieloletnim użytkowaniu obu programów.

Autor: Piotr Barszczewski <piotr@barszczew.ski>

skorzystaj z naszej darmowej wyceny


Audyt przeprowadzi dla Ciebie:
Paweł Mielczarek, poczta@vsprint.pl

Sprawdź inne wpisy

Visual Portfolio, Posts & Image Gallery for WordPress
Scroll to Top