Etsy to prężnie rozwijający się amerykański marketplace, na którym odbywa się w trochę inny sposób niż na Allegro, Amazon itp.
Zanim wejdziemy na platformę Etsy musimy wiedzieć o nim niej kilka rzeczy. Na wyżej wymienionej platformie królują przede wszystkim rękodzieła, ubrania oraz prezenty. Oczywiście to nie jest jedyny asortyment jaki możemy tam sprzedawać – głównie sprzedają się tam rzeczy unikatowe, wyjątkowe.
Nie sprzedamy tam silnika do samochodu, ale silnik przerobiony na stolik do kawy jak najbardziej będzie miał potencjał na tej platformie 🙂
Bardzo popularne są też ubrania – lecz nie rozkręcimy tam sprzedaży, jeśli nie mamy własnej marki, bądź jeśli nasze ubrania nie są unikatowe. Dopisać może – Sprzedaż ubrań na etsy to nie jest tylko wystawienie ofert na marketplace, dosłownie nasze ubrania muszą wyróżniać się na tle konkurencji. Powinny posiadać aspekt, bądź kilka, które uwypukla ich unikatowość, wyjątkowość i oryginalność.
Dużą popularnością cieszą się również wszystkie artykuły gospodarstwa domowego – łyżki, deski do krojenia, kubki itp. – lecz warto tutaj zaznaczyć, że możemy podnieść cenę swojego produktu, jeśli udostępnimy opcje personalizacji – czyli np. Deska do krojenia z wygrawerowanym imieniem. Bez żadnych wątpliwości możemy stwierdzić, że na Etsy rządzi personalizacja. I to dosłownie na wszystkim, na czym się da. Nie mowa tutaj o personalizacji w sensie dodania tabliczki z imieniem. Etsy słynie z personalizacji wszystkiego pod każdym względem!
Czy warto?
Jeszcze jak! Jeśli wejdziemy na Etsy – zauważymy że produkty są „nieco droższe” – najprostszym porównaniem tego będą personalizowane etui do telefonów – w Polsce jesteśmy w stanie kupić takie etui za ok. 30 zł, – na Etsy średnia cena jest ponad 3 razy wyższa. Warto przede wszystkim wiedzieć, że nie znajdziemy zbyt wielu klientów z Polski. Sam sprzedaje na Etsy od około roku i przez ponad 10 miesięcy styczności z tym marketplacem miałem tylko jedno zamówienie od Polaka. Najwięcej naszych zamówień będzie z pewnością ze Stanów Zjednoczonych, Australii i Europy Zachodniej – więc musimy się przygotować, że przesyłki nie będą należały do najtańszych – lecz większość klientów nie widzi w tym problemu, bez problemu są w stanie zapłacić kilka, kilkanaście dodatkowych dolarów za przesyłkę i co dość ciekawe – nie musimy się jakoś specjalnie spieszyć z wysyłką. Najpopularniejszy sklep na Etsy – CaitlynMinimalist oferuje swoim klientom ponad „miesiąc” czekania na przesyłki – a mimo wszystko to działa!
Czy to „marketplace idealny”?
Może takim się stać, lecz dopiero od pewnego momentu. Gdy na Allegro nie ma zbyt dużego problemu, aby osiągać kilkadziesiąt zamówień dziennie, na Etsy będzie to piekielnie trudne, a trzycyfrowe liczby zamówień dziennie osiągają tylko najlepsi sprzedawcy. Jest dość spory próg wejścia i mimo że nie musimy się „agresywnie reklamować” – to wchodząc na ten marketplace, dobrze by było to zrobić.
Czym wyróżnia się Etsy na tle innych marketplace?
Przede wszystkim sam sposób reklamowania swoich ofert – możesz promować swoje oferty poprzez Etsy ADS, ale zazwyczaj nie przynosi to zbyt wielkich efektów. Bardzo popularne jest prowadzenie social media dla swojego sklepu i najpopularniejszą platformą do tego jest Pinterest, w którym możemy się już posługiwać spersonalizowanymi reklamami. Ponadto, jeśli klient doda któryś z naszych produktów do ulubionych, możemy wysłać mu kod rabatowy – by go zachęcić do zakupu. Mamy też możliwość tworzenia promocji w swoim sklepie, co też przykuwa uwagę naszych potencjalnych kupujących. Ciekawą funkcją jest również wysyłanie „podziękowań” naszym klientom za zakup. W tych podziękowaniach dodaje się kupony rabatowe na zakupy w naszym sklepie, więc możemy sprawić, aby nasz nowy klient został naszym stałym klientem.
Podsumowując
Ciężko o porównywanie Etsy do Allegro, bo jednak mają one pewne znaczącą odmienne cechy, niemniej Etsy może być bardzo trafną drogą do dywersyfikacji twojego biznesu ze względu na o wiele wyższe marże oraz możliwość pokazania się klientom z zagranicy.