Rynek e-commerce w Polsce rośnie w ogromnym tempie. Allegro jako największa platforma sprzedażowa w kraju skupia miliony ofert i tysiące aktywnych sprzedawców. Nic dziwnego, że coraz więcej przedsiębiorców poszukuje narzędzi, które pomogą im w analizie danych, śledzeniu trendów sprzedaży i obserwowaniu działań konkurencji. Jednym z takich rozwiązań jest Tradewatch.
Dziś przyjrzymy się, czym jest to narzędzie, jakie ma funkcje i jak korzystać z niego w praktyce. Sprawdzimy też, czy dla sprzedawców na Allegro jest alternatywa dla Tradewatch, który podobno według niektórych stracił wiele ze swojej atrakcyjności po aktualizacjach.
Co to jest TradeWatch ?
Tradewatch to narzędzie analityczne, które umożliwia przedsiębiorcom oraz analitykom rynku śledzenie aukcji na Allegro. Jest ono szczególnie przydatne do monitorowania sprzedaży – tworzy rankingi sprzedawców, a także przy analizie puli produktów w różnych kategoriach.
Dzięki narzędziu można w prosty sposób sprawdzić, jakie oferty cieszą się na Allegro największą popularnością, określić najnowsze trendy sprzedaży oraz jak wygląda średnia wartość koszyka konkurencji. Dla wielu firm Tradewatch to cenne źródło wiedzy o zachowaniach klientów i potrzebach rynku.
Jakie funkcje ma narzędzie Tradewatch?
TradeWatch działa jak centrum dowodzenia sprzedażą na Allegro – analizuje dane, monitoruje konkurencję i daje raporty sprzedażowe, które pomagają podejmować decyzje biznesowe. Narzędzie zapewnia szeroki wachlarz funkcji, które pozwalają analizować sprzedaż w poszczególnych kategoriach i śledzić działania e-sprzedawców. Do najważniejszych można zaliczyć:
dostęp do szczegółowych raportów dotyczących sprzedaży Allegro,
analiza aukcji pod kątem popularności i średnich cen,
filtrowanie słów kluczowych w celu znalezienia interesujących produktów,
możliwość generowania raportów sprzedaży w poszczególnych kategoriach,
wgląd w raporty dotyczące wartości sprzedaży każdego sprzedawcy,
śledzenie najnowszych trendów i zmian w oczekiwaniach klientów.

W praktyce oznacza to, że każdy użytkownik ma narzędzie, które daje mu wgląd w to, jak działa rynek aukcji i jakie towary przyciągają uwagę kupujących na platformie Allegro.
By w pełni korzystać z Tradewatch należy wykupić abonament. Istnieje jednak możliwość przetestowania narzędzia za darmo przez 7 dni.

Jak używać Tradewatch na Allegro?
By korzystać z Tradewatch, wystarczy założyć konto i połączyć je ze swoim kontem Allegro przez API Allegro. Narzędzie pobiera dane bezpośrednio z serwisu, co pozwalało śledzić wyniki sprzedaży i tworzyć własne zestawienia.
Dzięki temu można w łatwy i intuicyjny sposób analizować listy ofert, sprawdzać historię sprzedaży, a także monitorować skuteczność działań marketingowych. Dla wielu przedsiębiorców jest to jedno z kluczowych narzędzi, ponieważ pozwala dokładnie poznać potrzeby rynku i przewidywać, które produkty będą cieszyć się największym zainteresowaniem.
Sprawdź również artykuł: Monitoring cen i konkurencji Allegro – narzędzia [LISTA]
Monitoring cen na Allegro przy pomocy TradeWatch
Jedną z kluczowych funkcji TradeWatch jest monitorowanie cen i sprawdzanie, jak kształtują się one w danej kategorii. Analiza konkurencji jest tu podstawą – wiedząc, ile średnio kosztuje dany produkt, można ustalić własną cenę tak, by zachować konkurencyjność, a jednocześnie nie tracić na marży.
W panelu można śledzić konkretne produkty lub kategorie Allegro. W ten sposób można sprawdzić: rankingi sprzedawców w danej kategorii, pule produktów podobnych, ustawione przez konkurencję ceny, opisy i zdjęcia stosowane przez najlepszych sprzedawców.
Raporty sprzedaży Tradewatch Allegro
Ogromnym atutem narzędzia są szczegółowe raporty. Użytkownicy mogą generować takie, które dostarczają informacje o sprzedawcach, najczęściej wybieranych produktach, a nawet o wartości całej puli produktów w określonej kategorii. Co ważne Tradewatch może tworzyć raporty dotyczące zarówno powiązanego konta Allegro, jak i kont konkurencji.
W raporcie sprzedaży zawarte są takie informacje, jak:
liczba transakcji,
wartość sprzedaży,
średnia cena,
udziały w rynku w danej kategorii.
Takie dane stanowią bezcenne źródło wiedzy, które ułatwia podejmowanie decyzji biznesowych, pozwala ocenić, które aukcje są opłacalne, a które warto zmodyfikować. Przykładowo, jeśli dane raportu pokazywały rosnące zainteresowanie gadżetami do domu, dla przedsiębiorców jest to wskazówka, by przygotować swoją ofertę wcześniej i dostosować ją do rosnących oczekiwań rynku.
Sprawdź również artykuł: Jak pokonać konkurencję na Allegro? Analiza i porady
Jak sprawdzić średni koszyk konkurencji przy pomocy Tradewatch?
Jednym z najbardziej interesujących zastosowań Tradewatch jest analiza średniego koszyka zakupowego konkurencji. Za sprawą dostępu do danych można łatwo sprawdzić, ile przeciętnie wydają klienci na produkty w danej kategorii oraz jakie trendy dominują w ich zachowaniach. Dzięki temu każdy sprzedawca wie, jakie potrzeby rynku są w danym momencie najważniejsze i jak skonstruować swoją ofertę, aby była atrakcyjna.
By sprawdzić średni koszyk konkurencji należy w panelu Tradewatch wskazać konkretnego sprzedawcę. Narzędzie pobierze potrzebne dane, a w zakładce Raporty Sprzedaży pojawi się wskaźnik: średni koszyk konkurencji (łączna wartość sprzedaży ÷ liczba zamówień), czyli ile przeciętnie wydaje klient u tego sprzedawcy. Dzięki takiej analizie łatwiej:
sprawdzić, czy konkurencja sprzedaje więcej tanich produktów, czy raczej drogie towary,
porównać, czy Twoje oferty przyciągają klientów podobnym poziomem cenowym,
ocenić, czy warto wprowadzić cross-selling (np. zestawy produktów, dodatki do głównego towaru), aby podnieść wartość koszyka.
Czy istnieje alternatywa dla Tradewatch?
Ponieważ wielu sprzedawców zauważyło, że Tradewatch przestał działać w pełni w swojej starszej wersji interfejsu, coraz częściej pojawia się pytanie: czy istnieje alternatywa dla Tradewatch?
Odpowiedź brzmi: tak, na rynku są dostępne różne rozwiązania, które mogą pełnić rolę skutecznej alternatywy.
Narzędzia oparte na REST API lub Web API – umożliwiają dostęp do szczegółowych danych Allegro i pozwalają tworzyć własne analizy. Warto tu wspomnieć, że dostępne są różne rodzaje API, które można wykorzystać do integracji z własnymi systemami.
Zewnętrzne aplikacja – coraz częściej pojawiają się rozwiązania SaaS, które oferują raporty dotyczące sprzedaży, analizę aukcji, monitorowanie cen i śledzenie trendów. Dla wielu firm to skuteczna alternatywa wobec braku oficjalnego dostępu do Tradewatch.
Źródło danych z serwisu Allegro – samo Allegro udostępnia narzędzia raportowe i analityczne w ramach swojego panelu konta firmowego, które mogą z powodzeniem zastąpić funkcje Tradewatch.
Tradewatch jest niezastąpionym narzędziem dla polskich przedsiębiorców, którzy chcą lepiej poznać rynek, analizować sprzedaż i obserwować konkurencję. Dostarcza szczegółowe raporty, umożliwia monitorowanie cen i ułatwia dopasowanie oferty do zmieniających się potrzeb kupujących. Dla osób, które interesuje analiza aukcji, śledzenie trendów czy dostosowywanie się do oczekiwań klientów, korzystanie z Tradewatch może okazać się kluczowy dla dalszego rozwoju i osiągnięcia sukcesu.
Zobacz powiązane filmy
Pokaż transkrypcję
Czołem Allegrowicze, w dzisiejszym materiale podpowiem Wam jakie są przydatne funkcje TradeWatcha i jak możecie je na co dzień wykorzystać w swojej pracy. Zostawcie łapkę w górę i zapraszam do oglądania. W pierwszej kolejności omówimy raporty dotyczące całego rynku Allegro, będzie to raport produktu.
I tutaj taką ciekawą funkcjonalnością jest bez wątpienia to, że możecie sobie wpisać, wybrać kategorie i podkategorie, zdefiniować zakres dat i możecie sprawdzić, które frazy kluczowe funkcjonują najlepiej, sprzedają najwięcej, mają największy udział w rynku. Znajduje się to tutaj, czyli znowu, jeśli tworzycie nową ofertę, warto zaczerpnąć inspiracji, chociażby z tego narzędzia, oczywiście dane słowo musi pasować do produktu, który sprzedaje się. Czyli jeśli na przykład macie, tutaj chyba chodzi o kartę graficzną 32 GB, a tutaj jest 16, no to nie wpisujemy 16, to jest chyba jasne.
Kolejnym raportem, na który zwrócimy uwagę będzie Top1000 Allegro i tutaj w prosty sposób możemy znaleźć pomysł na produkt i nie tylko takim źródłem inspiracji dla Was może być to, które aukcje, które oferty generują najwyższe wartości sprzedaży, no ale też to, jakie słowa kluczowe te wartości sprzedaży możliwie największe generują. Kolejnym raportem jest trend aukcji trafność i tutaj ten raport jest w stanie pokazywać nam, jak w danej przestrzeni, w danym okresie czasu zmienia się ta pozycja. No i też pokazuje to, o czym my też wielokrotnie mówimy, no że jeśli przerywamy, zakańczamy ofertę, wstrzymujemy ją na jakiś określony czas, no to jeśli ją uznawiamy, no to zazwyczaj wiąże się to z tym, że ta pozycja w trafności spada.
Tutaj akurat tą ofertę, albo tą pozycję udało się szybko odbudować, no ale nie zawsze jest tak kolorowo, także też o tym pamiętajcie. I taką kolejną ciekawostką, o której możecie nie wiedzieć, jest to, że na pierwszej stronie listy ofert i w ogóle na każdej stronie listy ofert znajduje się 60 pozycji, no więc na przykład tutaj ta pozycja w trafności jest 50, czyli na przykład wiemy, że oferta w tej kategorii, w której jest wystawiona, znajduje się właśnie na pierwszej stronie. Kolejnym raportem jest sprzedaż według kodów EAN i tutaj oczywiście po powiązaniu naszego konta Allegro właśnie z TradeWatchem jesteśmy w stanie sprawdzić względem konkurencji pozycję w trafności, cenę i tak dalej i tak dalej, także też przydatne informacje dla nas jako dla sprzedawców.
Pomocne może również się okazać raport dotyczący sprzedaży własnej. W tym przypadku mamy dostęp do billingu kosztów, który jest dostępny tak na dobrą sprawę od ręki, gdzie na Allegro będziemy musieli na niego kilka godzin poczekać. Raport klientów, coś czego na Allegro nie ma na ten moment.
No i też to tu jest ciekawe, no to na pewno temat związany z rozbiciem powiedzmy tych sposobów albo prowizji, z której korzystamy i z drugiej strony też sprzedaż według przedmiotów, czyli jesteśmy w stanie sprawdzić trend naszej oferty i jak się zachowuje w skali tygodnia. Może na przykład okazuje się, że w skali tygodnia ta popularność, sprzedaż tej oferty będzie spadała. Tutaj jesteśmy w stanie to w prosty sposób monitorować no i zapobiegać takim powiedzmy sytuacjom albo nawet jeśli zobaczymy ten spadkowy trend to przeciwdziałać takim sytuacjom, żeby gdzieś tam podbudować trafność, podbudować pozycję tej oferty.
Kolejnym takim benefitem tutaj jest na pewno średni koszyk zakupowy, no i na przykład w oparciu o tą wartość możecie ustalić sobie od jakiego pułapu cenowego dostępny u Was będzie kupon. Na przykład jeśli macie, że średni koszyk zakupowy tak jak w tym przypadku jest to te 55 zł, no to na przykład możecie aby zwiększyć ten średni koszyk od 70 zł zaproponować tym potencjalnym kupującym kupon na przykład na 5 zł. Czyli też jest to ciekawy sposób na powiedzmy ustalenie wartości tego kuponu i tej kwoty od której będzie obowiązywał i ta sama sytuacja tyczy się na przykład jakiejś formy darmowej dostawy albo rabatu na duże zamówienie.
Kolejna funkcjonalność to rentowność sprzedaży i tutaj na podstawie średniej marży możecie określić w przybliżeniu ile sobie na tym Allegro zarabiacie finalnie po odjęciu kosztów w skali dnia, w skali miesiąca, w skali tygodnia, w zależności od zakresu dat jaki sobie przyjmiecie. Także na pewno jest to też ciekawe rozwiązanie i też poniżej macie produkty i tutaj też przypisane zyski, straty co do konkretnej oferty. Także możecie sobie sprawdzić która oferta jest na ten moment dla Was zyskowna, a która przynosi stratę, a na której wychodzicie na zero.
Także to też jest ciekawe i przydatne funkcjonalność. Kolejna rzecz to jest profil klientów czy raport klientów i właśnie dzięki temu jesteście w stanie posortować sobie tych klientów po tym jakie wartości sprzedaży dla Was robią, nazwijmy to, no i wiecie dalej co robić z takimi klientami, macie tu ich pełne dane, także korzystajcie. Ostatnią funkcjonalnością którą omówimy w dzisiejszym materiale są cykle promocji.
No i dzięki tej zakładce możecie sprawdzić kiedy kończy Wam się okres np. tego darmowego wyróżnienia i w porę powiedzmy wyłączyć to wyróżnienie po to aby nie narażać się na jakieś opłaty dodatkowe. Też pamiętajcie, że podczas włączania wyróżnień na Allegro możecie od razu wyłączyć je korzystając z tej opcji wyłącz wyróżnienie z końcem daty odnowienia czy przed początkiem daty odnowienia, w ten sposób aby uniknąć już wtedy, no ale oczywiście takim zabezpieczeniem jest ta funkcjonalność właśnie w TradeWatchu.
To tyle na dzisiaj, pamiętajcie, że o 20.00 Paweł prowadzi webinar, temat jest bardzo ciekawy, więc zachęcam do uczestnictwa. Jeśli ten materiał był dla Was pomocny zostawcie łapkę w górę, dajcie znać w komentarzu czy korzystacie z TradeWatcha, jeśli tak no to które ewentualnie funkcjonalności są dla Was najbardziej pomocne. Ja za dziś Wam bardzo dziękuję i zachęcam do kolejnych materiałów, do zobaczenia wkrótce.
Pokaż transkrypcję
Cześć, dzisiaj powiemy sobie o dwóch nowościach w Ale Monitor. Zaczynamy. Pierwszą nowością będzie monitoring ocen produktów, jako nowa funkcja właśnie w Ale Monitorze.
Chodzi tutaj o to, żebyśmy otrzymywali powiadomienia w momencie, gdy ta ocena całkowita, ocena ogólna spadnie poniżej 4 gwiazdek w konkretnej, nazwijmy to, ofercie. I żeby ten właśnie monitoring ocen produktów, te narzędzie, zmieniało nam, przesuwało opinie, tak, aby na samym początku wyświetlały się te, które są dla nas najbardziej korzystne. I my, jako sprzedawcy, też możemy to robić ręcznie, właśnie w taki sposób, jaki ja to teraz robię.
Czyli mamy sobie aukcję jakiegoś portfela, powiedzmy, że ta opinia, która jest tutaj najbardziej pomocna, jak sobie zejdziemy jeszcze tutaj, przeskoczymy sobie opis, to zobaczymy, że wyświetla ona nam się tutaj, jako najbardziej pomocna. I dajemy sobie tu łapkę w dół, dajemy sobie, powiedzmy, tutaj łapkę w górę i tym sposobem przesuwamy sobie tą opinię i teraz najbardziej pomocna jest ta. I teraz przesunęliśmy sobie tę opinię i tak pozytywną, no ale też będzie sytuacja, gdzie ta opinia negatywna będzie nam tutaj siedzieć na samej górze i ciążyć.
Dlatego też warto sobie to robić w ten sposób, a jak nie chcemy tego robić samodzielnie, no to właśnie monitoring, ocen produktowy w Valmonitorze nam pomoże. I to jest taka pierwsza funkcja, o której chciałem powiedzieć, dlatego, że wpływa to pozytywnie na decyzje zakupowe klienta. Czyli ten klient, który będzie miał tutaj przed sobą albo na samej górze te pozytywne opinie, no to znowu będzie to działało w domyśle tak jak na, powiedzmy, wyszukiwarce Google czy na listingu Allegro.
Klient zapozna się z większością tych opinii, które są na samej górze, a te, które gdzieś tam będą dalej, no to raczej już nie będzie ich brał pod uwagę, no bo nie będzie mu się chciało ich, powiedzmy, przeglądać. No tak samo i z listingiem na Google czy na Allegro, no rzadko kiedy zaglądamy na drugą stronę, nie? Także te początkowe opinie dlatego warto, żeby były jak najlepsze dla nas, żeby ta decyzja zakupowa klienta była na tak, czyli żeby ten klient tego zakupu dokonał, nie? Okej. To jest taka pierwsza funkcja.
No i druga funkcja. Nie bez powodu też nadaliśmy tytuł, że gdzieś tam ten Ala Assistant, znaczy Ale Monitor będzie do tego TradeWatcha nawiązywał, bo monitoring sprzedaży konkurencji to jest właśnie kolejna funkcja. Możemy tu wpiąć sobie login naszego konkurenta i sprawdzać jak tam z dnia na dzień zachowuje się u niego ta sprzedaż.
Tu akurat mam zakres z kilku ostatnich dni, bo dopiero też testujemy te narzędzie, tą funkcjonalność może w tym narzędziu i też możemy sobie sprawdzić średnią cenę tego produktu właśnie w tych kilku ostatnich dniach, ilość sprzedanych. Też patrzymy sobie na zakres. Możemy też porównać to właśnie z naszym kontem jaka była skala tej sprzedaży.
Także też naprawdę bardzo fajne rozwojowe narzędzie, jeśli chodzi o całość o Ale Monitor, bo też kilka miesięcy temu pamiętam nagrywałem o tym filmik i właśnie tych dwóch funkcjonalności nie było. Także też jeśli macie jakieś potrzeby co do narzędzi, chcecie żebyśmy pochwalili się z czego korzystamy, no to zostawcie łapkę w górę. Jeśli będzie pod tym filmem 100 łapek w górę, nagramy dla Was kolejny materiał, gdzie będziemy bardziej obszernie omawiać narzędzia, o których nie mówimy na co dzień, a z których na co dzień korzystamy.
Także dzięki za dziś i do następnego odcinka.










