Oczywistym celem każdego przedsiębiorcy jest osiągnięcie stabilności i sukcesu w biznesie. Jednym ze sposobów, który może znacząco przyczynić się do osiągnięcia tego celu jest dywersyfikacja kanałów sprzedaży. W dzisiejszym wpisie zaproponujemy ERLI jako platformę dzięki, której możecie wdrożyć tę strategię do własnego biznesu.
Rozwijamy Biznes E-commerce: dlaczego warto poszukać alternatyw dla Allegro i dywersyfikować sprzedaż na nowych marketplace’ach?
Wiemy, że coraz więcej Sprzedawców szuka alternatywy dla Allegro ze względu na wysokie prowizje i wszelkie inne opłaty, które są związane ze sprzedażą na tym kanale, część z Was też chce rozszerzyć swoją działalność o nowe platformy handlowe, nowe marketplace, by dotrzeć do jak największej ilości potencjalnych klientów. Dywersyfikacja to bardzo ważna strategia w rozwoju każdego biznesu e-commerce, jest to klucz do sukcesu i tak naprawdę ograniczenie się do jednego marketplace w dzisiejszych niestabilnych czasach jest dosyć ryzykowne. Przypuśćmy, że jedna forma w danym okresie okazuje się być nierentowna bądź też pojawią się jakieś komplikacje, trudności np.: zablokują Nam konto na Allegro ze względu na łamanie regulaminu czy też dana platforma po prostu zamknie swoją działalność na rynku tak jak było to w przypadku Shopee, to pozostałe kanały mogą nam pomóc w utrzymaniu stabilnego poziomu sprzedaży i zachowania płynności finansowej.
Oferowanie swoich produktów na większej ilości platform handlowych wiąże się też z innymi korzyściami m. in. z zasięgami. Tak naprawdę każda platforma e-commerce ma swoją bazę użytkowników, którzy generują spory ruch na danej stronie i oferowanie swoich produktów na kilku marketplace pozwala na dotarcie do bardzo szerokiej grupy klientów. Dodatkowo dzięki temu możemy zbudować rozpoznawalność i zwiększyć świadomość swojej marki.
Alternatywne marketplace’y w polskim e-commerce
Allegro oczywiście jest liderem na polskim rynku, ale mamy też kilka innych marketplace’ów, nad którymi warto się zastanowić. W pierwszej kolejności: Ceneo, które większości kojarzy się z porównywarką cenową, natomiast jest też platformą marketplace, na której możemy wystawiać swoje produkty bez posiadania sklepu internetowego, OLX, które wszyscy znamy i kojarzy nam się ze sprzedażą używanych rzeczy przez osoby prywatne, natomiast też coraz więcej firm się tam pojawia, zakłada swoje konta firmowe i oferuje swoje produkty, Morele, które głównie kojarzone jest ze sprzedażą elektroniki użytkowej i komputerów, ale tam też pojawia się dużo kategorii, w których można wystawiać swoje produkty, mamy też wszystko.pl, który tak naprawdę dalej jest w fazie testów, a także Amazon Polski i eBay oraz ERLI, o którym dzisiaj chcielibyśmy opowiedzieć trochę więcej.
ERLI: Odkrywaj potencjał sprzedażowy na tym marketplace
Część z Was zapewne zna ten marketplace i być może już prowadzi sprzedaż w tym miejscu, natomiast część z was pewnie zastanawia się czy warto zacząć tam swoją przygodę. Dlatego dzisiaj chciałabym przybliżyć wam tę platformę i opowiedzieć o tym, dlaczego warto założyć tam konto. Na początku przedstawię kilka danych liczbowych, które z punktu widzenia sprzedaży są dosyć istotne. ERLI chwali się na swojej stronie bazą ponad 15 milionów produktów sprzedaży, ponad 12 milionami odwiedzin miesięcznie oraz około 1,5 miliona zarejestrowanych kupujących. Analogicznie na Allegro to ponad 250 milionów produktów aktualnie w sprzedaży, 22 miliony odwiedzających miesięcznie oraz ponad 18 milionów zarejestrowanych użytkowników. W porównaniu do lidera e-commerce może wypadać blado jednak w dalszym ciągu myślę, że są to liczby, które pozwalają na dotarcie do sporej grupy potencjalnych klientów a tym samym pozwolą nam na zwiększenie sprzedaży.
Promocja na start skierowana jest dla nowych użytkowników lub też dla osób, które założyły już wcześniej konto na ERLI, ale w ciągu ostatnich 90 dni nie prowadziły aktywnej sprzedaży. Przede wszystkim promocja daje Wam obniżoną prowizję o 50% przez kolejne 6 miesięcy. Dostaniecie także 3000 zł na start na kampanie ERLI Campaigns i dostajemy możliwość dostawy do paczkomatu już od 299 zł, aby skorzystać z promocji należy wykupić pakiet ERLI Shop, czyli abonament w cenie 39,99 zł. Dodatkowo należy uruchomić kampanię na wszystkie produkty za minimum 100 zł i obniżona prowizja obowiązuje do wysokości 20 000 miesięcznego obrotu, czyli jeśli przekroczymy tą wartość to wtedy zapłacimy tą standardową prowizję.
Prowizje i opłaty na ERLI vs. Allegro: co warto wiedzieć?
Muszę zaznaczyć, że prowizja od sprzedaży na ERLI jest tak samo jak na Allegro zależna od kategorii. Cały cennik prowizji znajduje się w linku: https://pliki.erli.pl/cennik_09_01_2023.pdf Porównaliśmy dla Was wysokość prowizji w kilku najbardziej popularnych kategoriach i wygląda to całkiem zachęcająco. Nawet prowizje standardowe, czyli te przed obniżką są nieco niższe niż na Allegro, dodatkowo warto też zaznaczyć, że na ERLI na ten moment nie ma dodatkowych opłat za oferty promowane tak jak w przypadku Allegro np.: za sprzedaż oferty wyróżnionej.
Jakie są różnice między abonamentami na ERLI?
Warto wiedzieć, że mamy do wyboru w tym momencie dwa typy abonamentów. Pierwszy to pakiet podstawowy Basic, który jest całkowicie darmowy, drugi abonament to ERLI Shop za 39,90 zł.
Na ten moment poza profitami, które otrzymujemy podczas trwania promocji abonamenty różnią się też tym, że w przypadku tej podstawowej wersji nie mamy możliwości promowania swoich ofert. Ma to znaczący wpływ na wielkość sprzedaży. Dodatkowo nie mamy dostępu do rozszerzonych statystyk na naszych ofertach, brakuje również logotypu sklepu i nie mam możliwości tak naprawdę stworzenia swojej witryny sklepu a myślę że jest to bardzo fajne miejsce do zaprezentowania swojej oferty w ciekawy i kreatywny sposób.
Wykorzystaj ErliPRO: darmowe dostawy dla klientów na ERLI
Ważną kwestią jest również ErliPRO, czyli odpowiednik Smart!a na Allegro jest to usługa darmowych dostaw dla zarejestrowanych użytkowników i co ciekawe na ERLI kupujący nie muszą płacić żadnego abonamentu, żeby mieć tą darmową dostawę. Wystarczy, że założą konto, są zarejestrowanymi użytkownikami i złożą zamówienie u jednego sprzedawcy za minimum 49 zł.
Z perspektywy sprzedającego po zarejestrowaniu konta i wypełnianiu wszystkich niezbędnych informacji dotyczących sprzedającego, warunków gwarancji oraz reklamacji należy również dodać cennik dostaw. W ustawieniach sklepu musimy wybrać zakładkę Dostawy, tutaj dodajemy nowy cennik wpisujemy nazwę tego cennika np.: Cennik domyślny i aby nasze oferty miały to oznaczenie ERLIPro, czyli miały tą darmową dostawę musimy wybrać przynajmniej jedną opcję dostawy ERLI InPost, czyli np.: zaznaczamy ERLI InPost Paczkomaty tutaj mamy domyślną cenę 9,90 zł oraz wpisujemy maksymalną ilość sztuk w paczce.
Możemy też zaznaczyć inne formy dostawy tutaj możemy sobie wybrać dowolnego kuriera i musimy zaznaczyć- Włącz program darmowych dostaw ERLIPro. Należy zaakceptować regulamin i zapisać cennik. Tak naprawdę po chwili nasze nasze oferty będą miały już to oznaczenie i klienci będą mogli kupić nasze produkty z darmową dostawą od 49 zł.
Jakie są koszty udziału w programie ERLIPro?
Całą listę opłat znajdziecie również w linku https://pliki.erli.pl/zalcznik-nr-4-cennik-metod-dostaw-erli-2023-02-17.pdf Natomiast omówimy przykłady paczek ERLI InPost Paczkomat 24/7, ERLI Inpost kurier, ERLI Orlen paczka i ERLI DHL punkty odbioru. Opłaty podobnie jak na Allegro zależne są od wartości zamówienia, od przewoźnika oraz od gabarytu samej paczki. Dla przykładu jeżeli chodzi o paczkę InPost gabaryt A, czyli tą najmniejszą paczkę to tutaj płacimy opłatę 2,43 netto za taką przesyłkę natomiast ERLI dopłaca nam 5,69 zł do tej paczki i te koszty przesyłki doliczone są do naszej faktury ERLI, więc za wszystkie przesyłki rozliczamy się bezpośrednio z ERLI a nie z przewoźnikiem.
Wizualna i funkcjonalna charakterystyka platformy ERLI
Warto omówić sam wygląd platformy i jej funkcjonalność. ERLI pod wieloma względami przypomina dobrze znane już Allegro. Widzimy podobny układ strony. Oferty również przypominają te z Allegro i składają się z miniatury (tutaj produkt powinien być na białym tle tak samo jak na Allegro), po prawej stronie mamy tytuł oferty tutaj może być ona trochę dłuższa niż na Allegro, ponieważ sam tytuł może zawierać 75 znaków. Także mamy trochę większe pole do popisu.
Mamy również ocenę produktu, ilość osób które kupiło produkt z danej oferty, jest oczywiście cena produktu oraz cena referencyjna.
Co to jest cena referencyjna? To cena oferowanego produktu określana na podstawie danych uzyskanych od sprzedającego lub od większej ilości sprzedających wtedy wyciągana jest tak naprawdę średnia, wystawiając ofertę podajemy tą cenę, po której chcemy sprzedać dany produkt i cenę referencyjną, czyli tak naprawdę cenę rynkową produktu. Jeżeli nasza cena produktu będzie niższa niż ta cena referencyjna to wtedy mamy już widoczny na ofercie taki znacznik w postaci promocji i określonego procenta promocji.
Na ERLI również możemy wystawiać oferty wielowariantowe, czyli tutaj możemy łączyć tak jak w przypadku Allegro różne produkty w warianty, jest tak samo sekcje parametrów i sekcja opisu. W opisie możemy stosować nagłówki H1 i H2 również jak na Allegro. Wygląd aukcji jest praktycznie taki sam jak na Allegro, więc łatwo przenieść całą ofertę z Allegro na ERLI, można to zrobić za pomocą BaseLikera ważne jest jednak, aby odpowiednio zmapować parametry i przypisać je do odpowiedniej kategorii. Jeżeli macie bardzo szeroką ofertę, w której znajdują się produkty z różnych kategorii i posiadają różne parametry obowiązkowe to proces może być dosyć czasochłonny natomiast warto to zrobić. Do przeniesienia ofert można też wykorzystać narzędzie, które nazywa się SellRocket- narzędzie godne polecenia. Ciekawą zakładką, która jest widoczna w ofercie jest również sklep sprzedającego w tej sekcji można w ciekawy i kreatywny sposób przedstawić swój asortyment. Mamy do wyboru kilka gotowych szablonów dzięki, którym w łatwy sposób stworzymy swoją witrynę sklepu. Możemy też stworzyć ją od podstaw do wyboru mamy różne sekcje warunkiem jest wykupienie abonamentu za 39,90 zł.
Zdobądź przewagę konkurencyjną dzięki zakładce Sklep na ERLI
Pokażę wam dwa przykłady wykorzystania przestrzeni Sklepu, które przyciągają uwagę. Bardzo niewielu sprzedawców ma dopracowaną tą witrynę Sklepu, jest to też szansa dla Was, żeby wyróżnić się wśród konkurencji, jeżeli poświęcicie trochę więcej czasu na grafiki oraz na interesujące zagospodarowanie tej przestrzeni.
Przykład Sklepu sprzedawcy, który zajmuje się sprzedażą mebli – głównie są to kanapy, sofy, narożniki – i tak naprawdę sprzedający wykorzystał tu bardzo prosty szablon. Podzielił sobie tę strefę na kilka sekcji: mamy sekcję nowości, bestsellery, narożniki do salonu. Tutaj schemat jest tak naprawdę cały czas taki sam. Po lewej stronie mamy jakieś główne zdjęcie kategorii, a po prawej stronie mamy listę produktów, które chcemy wyświetlać. Sam szablon jest dosyć prosty, ale jeżeli nie macie pomysłu na to, jak to udoskonalić to taki szablon jest w zupełności wystarczający do tego, żeby wyróżnić się na tle konkurencji.
Drugi szablon sklepu jest już dużo bardziej rozbudowany, widać profesjonalne i kreatywne podejście do tematu.
Dwa banery, które co chwilę się zmieniają, mamy motto sklepu oraz dodatkowe informacje. Jest też sekcja poświęcona Bestsellerom sklepu, następnie mamy widoczne wszystkie kategorie ofert, które posiada sprzedający i poniżej te kategorie też rozdzielone z widocznymi konkretnymi ofertami, które możemy przewijać. Wygląda to bardzo profesjonalnie i śmiało można się tym szablonem inspirować i tworzyć podobne w swoim sklepie.
Witrynę sklepu możemy sobie stworzyć za pomocą zakładki kreator sklepu.
Po kliknięciu w zakładkę wyświetla nam się strona sklepu, gdzie możemy sobie stworzyć właśnie nową stronę i możemy ją stworzyć samodzielnie od podstaw za pomocą różnych dostępnych zakładek.
Możemy skorzystać z udostępnionych gotowych szablonów lub stworzyć szablon dopasowany do asortymentu, który sprzedajemy. Szablony można modyfikować, więc niekoniecznie sprzedając artykuły dla dzieci musimy korzystać konkretnie z szablonu z kategorii “Dziecko”. Możemy sobie wybrać inny i zmienić go w zależności od swoich potrzeb.
Sprawdzimy jak wygląda szablon w kategorii Dziecko
Przegląd składa się z różnych sekcji. Mamy np.: pierwszą sekcję ze zdjęciem może to być baner sklepu z informacją co nas wyróżnia lub z ogólną informacją jaki asortyment sprzedajemy.
Następnie mamy sekcję, która składa się z kilku zdjęć w dowolnej konfiguracji. Układ zdjęć możemy zmieniać.
Możemy dodać napisy odwołujące do konkretnej kategorii produktów, które sprzedajemy bądź też mogą być tutaj zupełnie inne informacje dodatkowe, które chcemy udzielić kupującym.
Mamy też taką sekcję, którą możemy sobie dowolnie zmieniać i grafiki będą się przewijać po kliknięciu w prawo lub w lewo.
Na przykład sekcja z bestsellerami naszego sklepu. Kolejna sekcja z grafikami, które odwołują się do konkretnych kategorii produktów. Możemy kliknąć i tak naprawdę zmienić każde zdjęcie, czyli wgrać nowe. Możemy dodać opis alternatywny do tego zdjęcia wyrównać obrazek do prawa do lewa góra dół itd. Jest tutaj bardzo dużo możliwości.
Sekcje występują w powtórzeniu. W tym przypadku, zlokalizowana po lewej stronie, prezentuje pojedynczy lub kilka obrazków, zaś po prawej stronie możemy umieścić oferty, które będą przewijać się na tej przestrzeni.
Możliwości na ich konfigurację jest naprawdę wiele, więc wszystko zależy tak naprawdę od waszej kreatywności i pomysłu jaki będziecie mieć na tą zakładkę Sklep.
Popularne oferty na ERLI: Inspiracja do rozpoczęcia sprzedaży na platformie
Zaprezentujemy kilka ofert, które są dosyć popularne na ERLI być może sprzedajecie podobne asortyment i jeszcze zastanawiacie się czy założyć konto na tej platformiem być może zachęci was do tego, żeby spróbować własnych sił.
Pierwszy przykład to szafa przesuwna. Z tego co zauważyłam kategoria meble jest bardzo popularna na ERLI. Tutaj jak widzimy mamy 1894 osoby, które kupiły ten produkt.
Aukcja jest poprawna, nie ma na niej aż tak dużo informacji, ale jak widać jest dosyć spora przecena do ceny referencyjnej także myślę, że to też ma bardzo duże znaczenie i wpływa na popularność tej oferty.
Wszelkie artykuły związane z wyposażeniem wnętrz np.: zasłony, pościele, obrusy, prześcieradła sprzedają się bardzo dobrze na ERLI i jeżeli macie w swojej ofercie podobny asortyment to myślę, że warto pojawić się na tej platformie.
Kolejna kategoria to wszelkiego rodzaju produkty spożywcze np.: kapsułki do ekspresu, które kupiło 2071 osób.
Dobrze sprzedają się też karmy dla zwierząt i wszelkie artykuły związane ze zwierzętami.
Dzisiejszy wpis stanowi zaledwie wstęp do tematyki ERLI, zdajemy sobie sprawę, że istnieje wiele głębszych aspektów do zbadania. Nasz główny cel polegał na przedstawieniu Wam tej platformy oraz zainspirowaniu tych z was, którzy jeszcze się nad nią zastanawiają, by spróbowali swoich sił na tym dynamicznym rynku.
Jeśli macie pytania lub chcielibyście podzielić się swoimi myślami na temat tego filmu, serdecznie zapraszam do komentowania. Wasze opinie są dla Nas cenne i ciekawe. Jeżeli jesteście naprawdę zainteresowani sprzedażą na ERLI i potrzebujecie wsparcia lub rad, śmiało piszcie na adres e-mail: daria.wojtowicz@vsprint.pl