Na platformach marketplace wielu sprzedawców oferuje podobne produkty, w związku z czym, aby przyciągnąć klienta, istotne jest skupienie się na wykreowaniu własnej marki,

Na platformach marketplace wielu sprzedawców oferuje podobne produkty, w związku z czym, aby przyciągnąć klienta, istotne jest skupienie się na wykreowaniu własnej marki, jednak co zrobić, żeby inni nie skorzystali z inwestycji poczynionych na jej budowanie czy reklamę? Jednym z rozwiązań i skutecznym środkiem ochrony marki jest rejestracja znaku towarowego.

Znak towarowy to oznaczenie, które umożliwia odróżnienie towarów lub usług oferowanych przez przedsiębiorcę od produktów oferowanych przez konkurencję. Jest to bardzo popularny instrument stosowany przez przedsiębiorców w celu ochrony szeroko rozumianej własności intelektualnej. 

Dlaczego tak ważna dla wystawców na platformach typu Allegro jest rejestracja znaków towarowych?

Spójrzmy na to z dwóch perspektyw. Zaczynając od tego, co może spotkać sprzedawcę, który nie zastrzegł swoich znaków towarowych?

 

  • Ryzyko utraty potencjalnych klientów- w momencie, gdy konkurencja zacznie sprzedawać tak samo oznaczone produkty. 
  • Zablokowanie istniejących aukcji- jeśli nieuczciwa konkurencja zarejestruje znak, z którego sprzedawca korzysta na swoich aukcjach. 

Jeśli sprzedawca nieświadomie naruszy czyjś znak towarowy, platformy sprzedażowe stoją zawsze po stronie osób posiadających prawa chroniące własność intelektualną, takich jak właśnie znak towarowy. Automatycznie blokowane są aukcje sprzedawców, niemogących przedstawić numeru z rejestracji znaku towarowego. Co prawda właściciel platformy nie odpowiada za naruszenie praw do znaków towarowych przez swoich użytkowników, jednak regulaminy chronią kupujących oraz klientów platformy przed naruszaniem ich praw. 

Jakie są zatem korzyści z posiadania prawa ochronnego na znak towarowy?

 

  • Szybka blokada aukcji konkurencji,  w przypadku gdy ta w swoich ofertach używa naszego znaku towarowego, a co za tym idzie minimalizacja strat finansowych.
  • Zwiększenie liczby klientów, jako że tylko sprzedawca z produktem, który został zarejestrowany jako znak towarowy ma możliwość jego sprzedaży.
  • Zastrzeżony znak towarowy można licencjonować oraz sprzedać.

Przede wszystkim sprzedawca posiadający prawo, ma po swojej stronie platformy sprzedażowe, które szybko mogą interweniować, jeśli konkurent oferuje produkt podobny, bądź identyczny, a zyskane prawo to silne narzędzie do walki z nieuczciwą konkurencją. Posiada też wyłączność na sprzedaż określonego produktu, dzięki czemu jest w stanie wzmocnić markę swojego sklepu internetowego i zbudować jego rozpoznawalność. 

Allegro dba o ochronę własności intelektualnej poprzez program Współpraca w Ochronie Praw, a jego uczestnicy uzyskują szereg korzyści jak m.in.: wygodną formą zgłaszania naruszeń praw, szybką reakcję na zgłoszenia, miejsce na stronie programu do zamieszczenia informacji o produktach i legalnych formach ich sprzedaży oraz indywidualną pomoc pracowników serwisu.

Dodatkowo platformy marketplace oferują dla właścicieli znaków towarowych programy takie jak Strefa Marek Allegro oraz Brand Registry na Amazonie, które umożliwiają dostęp do specjalnych narzędzi i oznaczeń.

Właściciel znaku towarowego staje się realnym właścicielem swojej marki – zyskuje pewność, że nazwa przedsiębiorstwa nie narusza żadnych praw, a zainwestowany czas w marketing i budowanie sieci klientów nie pójdzie na marne. 

Co może być zarejestrowane jako znak towarowy?

Zgodnie z definicją podaną w ustawie prawo własności przemysłowej „znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżnienia towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa”.

Najpopularniejsze znaki towarowe, to znaki słowne, graficzne i słowno-graficzne:

„Audi” 

[słowny]; 

 

  [graficzny]; 

 

[słowno-graficzny]

Powyżej wskazane zostały trzy podstawowe i najbardziej popularne rodzaje znaków towarowych, jednakże poza nimi istnieją jeszcze znaki przestrzenne, pozycyjne, dźwiękowe, kolor, deseń, ruchome, multimedialne, czy hologramy. Tak naprawdę widzimy, że znakiem towarowym może być każda cecha jeśli zostanie przedstawiona w sposób pozwalający na ustalenie jednoznacznego i dokładnego przedmiotu ochrony udzielonej na znak.

W uzyskaniu ochrony znaku towarowego liczy się czas, ponieważ panuje zasada kto pierwszy ten lepszy. Dlatego ważne jest by jak najszybciej zgłosić znak towarowy, aby wyprzedzić konkurencję.

Ochronę na znak towarowy uzyskuje się na określonym terytorium, może być to Polska, Unia Europejska, bądź poszczególnie wybrane kraje, na wskazane w zgłoszeniu kategorie towarów, bądź usług. 

Klasy towarowe zawierają w sobie uszeregowane tematycznie pojęcia. Obejmują one teoretycznie wszystko to na czym zarabiają przedsiębiorstwa, im więcej ich sprzedawca wskaże we wniosku tym ochrona prawna będzie szersza.

Na koniec – ile to kosztuje?

Tutaj dokonać należy podziału na ochronę na terytorium Rzeczpospolitej Polski (wystarczy do skorzystania ze Strefy Marek Allegro) oraz ochronę na terenie Unii Europejskiej (która będzie konieczna, sprzedawca chce chronić markę również sprzedając na Amazon).

Zgłoszenie elektroniczne do Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej dla jednej klasy towarów lub usług kosztuje 400 zł (jeżeli zgłoszenie jest elektroniczne), jeśli zechcemy zastrzec swój znak dla kilku kategorii towarów i usług opłata wzrasta o 120 zł wraz z każdą kolejną kategorią.

 

Jeśli dla przedsiębiorcy istotna jest ochrona na skalę europejską, warto dokonać zgłoszenia w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej. Tutaj opłata podstawowa za jedną klasę wynosi 850 euro, za drugą klasę należy dopłacić 50 euro, a za każdą kolejną 150 euro. Zgłoszenie dokonuje się online w jednym języku. Znak zostanie zarejestrowany na 10 lat, jednak można przedłużać ochronę bez końca. 

Co jakiś czas pojawiają się również fundusze unijne na dofinansowania do zgłoszeń znaków towarowych dla firm z sektora MŚP (mikro, małych i średnich przedsiębiorstw), warto przed dokonaniem zgłoszenia zainteresować się, czy Twojemu przedsiębiorstwu nie przysługuje zwrot części kosztów (aktualnie można otrzymać do 1000 Euro na rejestrację znaku towarowego w EUIPO). 

Dokonanie zgłoszenia znaku towarowego, zarówno w procedurze krajowej, jak i europejskiej nie należy do trudnych, jednak by zminimalizować ryzyko utraty pieniędzy, poprzez dokonanie zgłoszenia i uzyskanie odmowy rejestracji znaku, warto zwrócić się do specjalistów.

 

skorzystaj z naszej darmowej wyceny


Audyt przeprowadzi dla Ciebie:
Paweł Mielczarek, poczta@vsprint.pl

Sprawdź inne wpisy

Visual Portfolio, Posts & Image Gallery for WordPress
Scroll to Top