Jeśli zastanawiacie się co zrobić, żeby zwrot z inwestycji był zgodny lub większy niż zakładany?
Poniżej znajdziecie kilka cennych wskazówek.
Allegro cały czas się zmienia, tak samo konkurencja i otoczenie, w którym sprzedajecie. Lubię śledzić te nowinki i być na bieżąco. Zachęcam Cię do śledzenia zmian zachodzących na Allegro. Nowości, zmiany staramy się jak najszybciej publikować w naszej grupie na Facebooku.
Aktualności Allegro lub właśnie nasza grupa powinna być Waszą stroną startową przy otwieraniu przeglądarki. Np.: kto z Was zapoznał się z informacją, że od 12 lutego minimalne stawki za kliknięcie poszły w góry? Czyli prawdopodobnie zwroty pójdą w dół, będzie po prostu drożej.
Kolejną informacją, która niedawno pojawiła się to informacja o reklamie video ADS Allegro, dla niektórych ten format również jest nowością. Zmian jest naprawdę sporo i mam nadzieję, że za Nimi nadążacie.
Kalkulator rentowności ADSów Allegro
Wracając do zwrotu to chciałbym, żebyście poprawnie potrafili te zwroty obliczyć. Przygotowaliśmy dla Was kalkulator rentowności ADSów Allegro, gdzie na podstawie czterech parametrów jesteście w stanie oszacować, jakie powinniście mieć zwroty. Oczywiście trzeba znać marżę, średnią prowizję na Allegro, budżet, który chcecie przeznaczyć i najważniejsze należy określić ile chcecie zarobić. Zapraszam do korzystania z tego kalkulatora, ponieważ, żeby zarabiać to trzeba określić cele.
Celem w przypadku Allegro ADS jest zwrot z inwestycji a w sklepach internetowych to różnego rodzaju inne współczynniki. Ważne jest, aby sobie obliczyć zwrot z inwestycji wtedy po prostu łatwiej jest kampanie zoptymalizować.
Czynniki wpływające na mniejszy zwrot z inwestycji
Odpowiadając na pytanie: Czemu mam mniejszy zwrot? Mogę wymienić kilka głównych przyczyn:
Pierwsza to oczywiście trendy, które się zmieniają. Kiedyś bardzo dobrym dniem sprzedażowym była niedziela, a dziś jest poniedziałek. Możemy zauważyć, że sezonowość pewnych produktów została przesunięta w czasie. Klienci kupują produkty “na ostatnią chwilę”, pewnie dlatego, że liczą pieniądze, które im zostały. Więc jeśli mieliście np.: dobrą sprzedaż i zwrot grilli w kwietniu lub basenów w lipcu to oczywiście, że nie znaczy, że taki sam zwrot będzie we wrześniu. Jeśli ktoś tak myśli to jest w błędzie. Śledzenie trendów jest bardzo istotne, a także wyłączanie i włączenie kampanii w odpowiednim momencie.
Druga rzecz to oczywiście otoczenie konkurencyjne. Mam takich partnerów, którzy sprzedają w danej kategorii i kiedyś było tam zaledwie trzech sprzedawców a obecnie jest ich jedenastu, więc konkurencja bardzo rośnie. Pojawiają się nowi sprzedawcy, którzy np.: mają program powitalny i są bardziej agresywni w swoich działaniach reklamowych i dla nich zwrot z inwestycji może być mniejszy, ponieważ chcą zrobić jak największe obroty, zbudować sobie popularność czy zyskać trafność na listingu, więc to otoczenie konkurencyjne też wpływa na zwrot z inwestycji. Jeżeli on Wam spadł to przejrzyjcie kategorię, w której jesteście. Być może to już moment, żeby z tej kategorii zrezygnować i poszukać czegoś nowego.
Warto również zwrócić uwagę na Jakość Sprzedaży. Można powiedzieć, że to pewnego rodzaju truizm. Wysoka jakość jest bardzo ważna i wpływa na zwrot z inwestycji.
Kolejnym czwartym elementem, który trzeba mieć na uwadze jest oczywiście SMART!. Sprzedawca, który traci SMARTa może spodziewać się gorszego zwrotu z inwestycji nawet o 70%. Klienci pokochali “darmową” dostawę na Allegro i szukają produktów oznaczonych tym wyróżnikiem.
Nie zapomijcie również o opiniach produktowych. Jeśli pogarszają się to zwrot z inwestycji również jest słabszy. Tak bardzo “lubiana” przez Nas produktyzacja na Allegro również może odbierać Nam klientów.
Jak zwiększyć zwrot z inwestycji?
Wiemy już, jakie są przyczyny mniejszego zwrotu, więc teraz odpowiem na pytanie:
Co zrobić, żeby zwrot z inwestycji był zgodny z określonym celem?
Przekaże Ci kilka podpowiedzi od teamu vSprint- wymieniliśmy się swoimi doświadczeniami i chętnie podzielimy się z Wami Naszymi spostrzeżeniami.
Optymalizacja kampanii
Przede wszystkim dobrze jest wykluczyć produkty z niskim zwrotem, czyli te, które tylko pogarszają ten zwrot. Proponuję posortować oferty po koszcie. Sprawdzić, które aukcje najwięcej wydają i zwrócić uwagę na to czy trzymają się zwrotu czy nie. Warto wykluczyć również miejsce emisji, które Nam się nie sprawdzają, np.: sieci partnerskie, które być może jeszcze nie działają efektywnie. Jest to taka mała podpowiedź, żeby wykluczyć te miejsca, które nie przynoszą oczekiwanych rezultatów.
Często powtarzam, że polecam zrobić szczegółową strukturę. Przykładowo jeśli zrobicie jedną kampanię a tam tylko jedną grupę reklam i będą w niej wszystkie miejsca emisji to nie macie możliwości optymalizowania tej kampanii. Warto rozbić kampanie na kilka grup reklam a kilka grup reklam może się różnić miejscem emisji.
Oczywiście kolejny pomysł to zmniejszenie stawki CPC. Być może niektóre miejsca emisji mają zbyt wysoką stawkę CPC. Zazwyczaj jest tak, że wyniki wyszukiwania mają zbyt małą stawkę a strona oferty ma zbyt dużą i trzeba to po prostu jak najszybciej zmienić.
Atrakcyjność ofert
Kolejną podpowiedzią jest to, aby kłaść nacisk na to, aby oferty były atrakcyjne. Samo ustawienie ADSów nie sprzeda produktu. Klient dopiero po kliknięciu w ofertę decyduje czy zakupić dany produkt czy nie, więc zwróćcie uwagę na to, czy Wasze aukcje są czytelne, przejrzyste i spójne, czy zawierają wszystkie informacji niezbędne dla Klienta? Być może po analizie atrakcyjności ofert okaże się, że część produktów w ogóle nie powinna znaleźć się w ADSach. Jest to bardzo istotne, podobnie jak zwracanie uwagi na różnice stawek CPC produktów znajdujących się w danej grupie reklam. Np.: jeden produkt może kosztować 25 groszy i wykorzystywać złotówkę, bo ma złotówkę zadeklarowaną, więc też powinniście to trochę porozrzucać, bardziej zawęzić, bardziej pogrupować. Chociażby dlatego, że jak widzieliście jedną z aktualności jest to, że rosną stawki minimalne dla wielu kategoriiI, kluczowe jest to, że stawki się zwiększają a nie zmniejszają. Także jeśli dobrze to pogrupujecie to efektywniej będziecie pozyskiwać swoich klientów.
Natomiast jeżeli korzystanie z ADS Express lub bestsellerów to podpowiem Wam, że w przypadku bestsellerów po jakimś czasie, mniej więcej 2-3 tygodniach warto sprawdzić, które produkty mają najlepsze zwroty a które najgorsze. Jeżeli tych słabych produktów jest więcej to należy na zakładkę zrobić kampanię z tymi bestsellerami, które rzeczywiście są topowe. Warto kampanie ustawić ręcznie a automaty wyłączyć.
Dla tych, którzy dopiero zaczynają swoje pierwsze kampanie i powiedzmy, że ich oferta jest dobra, czyli część sukcesu już jest osiągnięta to pamiętajcie, że na początku te zwroty nie będą duże, ale im większa będzie popularność, tym większe zaufanie wzbudzicie w klientach. Klienci kupują te produkty, które są już rozpędzone, ponieważ sprzedaż robi sprzedaż. Przykładowo jeśli przejmujemy nowe konto i partner jako cel zakłada, że chce mieć zwrot z inwestycji 20, to od razu informujemy go, że cel zostanie osiągnięty w ciągu 4 miesięcy, ponieważ na początku współpracy zwrot to będzie 8, w drugim miesiącu 12, potem 15 a w czwartym 20, więc do takiego wyniku też trzeba po prostu dojść. Z jednej strony optymalizujemy te słabe kampanie, a z drugiej wyciągamy te dobre. Jeżeli widzimy interesujące oferty, które mają ponadprzeciętny zwrot z inwestycji to przerzucamy je do innej kampanii, żeby nikt inny nie czerpał korzyści z tego budżetu. A także zachęcamy do uczestniczenia w różnego rodzaju akcjach np.: Allegro Days, Black Weeks. W przypadku takich sezonowych akcji warto zrobić osobne kampanie dla takich najlepszych produktów.
Budżet kampanii
Przy poprawianiu zwrotu z inwestycji zwróć uwagę na budżet, który może być pewnego rodzaju ograniczeniem. Mieliśmy taki przypadek, że partner trzymał się uparcie 3 tysięcy złotych budżetu i przy takim budżecie nawet nie otarliśmy się o zakładany zwrot z inwestycji, ale po potrojeniu tej kwoty pożądany efekt został osiągnięty, musieliśmy trochę zamieszać na rynku, poszukać nowych klientów i zwrot z inwestycji był nawet bardziej satysfakcjonujący niż zakładany.
Szkolenie i wiedza
Na sam koniec zachęcam do wykupienia Szkolenia Allegro wersja 2.0, które zawiera ponad 15 godzin wiedzy dla Was, korzystajcie, jeśli tylko macie ochotę, jeśli chcecie jeszcze lepiej zoptymalizować swoje kampanie, tworzyć jeszcze lepsze oferty. Szkolenie zostało podzielone na przyjemne sekcje, znajdziecie tam zarówno kurs ADS Allegro, jak i obsługę posprzedażową, case i szybkie porady.
Zapraszam: https://szkolenieallegro.pl/wydanie-drugie/